Kryddor i en Saison, bryggprojekt senare i sommar

Malt, humle, jäst, vatten, körsbär, tallkottar etc. - hur de kan blandas, vad du har på G och vad du gjort

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Kryddor i en Saison, bryggprojekt senare i sommar

Inläggav Punisher » fredag 2012-06-01 12:14

Jag hade tänkt att brygga en saison med jästen WLP568 Belgian Style Saison Ale Yeast Blend.

Det finns ju en del som kryddar sina belgiska ölsorter med både det ena och det andra. Jag hade tänkt att slänga i enligt listan på backfire.se ( http://backfire.se/index.php/bryggskola-phld/djupare-teknik-och-formler/54-kryddning-av-oel)

60 gram krossade korianderfrön
10 stycken kryddnejlikor (blomman)
30 gram rosmarinblad

Synpunkter eller förslag?
Punisher
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Re: Kryddor i en Saison, bryggprojekt senare i sommar

Inläggav ekstedt » fredag 2012-06-01 12:36

Jag har bara erfarenhet av koriander från två Witbier som jag har bryggt, men 60 g koriander är på tok för mycket. Jag vill minnas att jag använde ca: 10 g till 20 liter. Då kokade jag visserligen bara i 5 minuter, men det gav en tydlig men inte påträngande koriandersmak.

De värden du nämner verkar vara maxvärden, och använder du dem riskerar du få en kryddbomb där alla nyanser från jäsningen försvinner. Jag skulle föreslå att du börjar i den lägre änden i stället och använder ungefär en femtedel av dessa mängder. Tycker du att det blev för klent kan du skala upp till nästa gång och har ändå ett drickbart öl.
ekstedt
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inläggav brandemannen » fredag 2012-06-01 14:42

Jag har bryggt flera saison med kryddor. Det är väldigt mycket koriander du har där precis som ekstedt skriver. Jag har använt ca 10 gra för 22 liter. Dessutom ingefära ca 15-20 gram vid 5 minuter (väldigt framträdande men läskande gott) och skalet från en citron (kanske lite mycket, har ännu inte provat den batchen).
Sen har du lagt i en del krydnejlika och med en saisonjäst tror jag inte du behöver det. Nu har jag iofs inte provat just den du tänkte jäsa med men de flesta ger en bred fenolisk ton där kryddnejlika också finns. Min gissning är att det där blir väldigt mycket? Rosmarin är gott, låter spännande men också ganska mycket? Har aldrig använt det själv.
brandemannen
Torrhumlare
Torrhumlare

Inläggav Fredrik Almgren » fredag 2012-06-01 15:30

Rent generellt, och utan att någonsin ha bryggt en saison, vill jag hävda att kryddnejlika är en farligt
potent krydda son man lätt råkar ta för mycket av. Vi har gjort det i andra öl.
My hope is hops
Användarvisningsbild
Fredrik Almgren
Maltrostare
Maltrostare

Inläggav Punisher » fredag 2012-06-01 16:32

Bra att litet erfarenheter från era kryddningar kommer fram. Skall definitivt lägga mig i den lägre änden av antal gram och minuter kokning.

Vet ni hur man gör en tinktur eller stöp av olika kryddor och matvaror?
Punisher
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Inläggav Thomas Fransson » torsdag 2012-06-07 22:01

Har inte heller använt nejlika eller någon av åvanstående kryddor i saison, men Magnus (backfire) brygger bra öl, så dåligt blir det nog inte.

När man pratar saisonattribut är pepprigheten en stor del och denna står jästen oftast för, eftersom du låter den jäsa varmt. upp mot 30C.
Torrhet=hög utjäsning är också en sak som ger ölet en sk. "instant saison-touch"

Vill du laborera med kryddor så tycker jag att exempelvis vitpeppar ev. i kombination med ett par korn grönpeppar kan ge ett intressant resultat.
En av mina favoriter för saison just nu, i synnerhet med wyeast 3711 är thaibasilika (ca 15-20g/20L)som jag snott rakt av från ett öl från The Bruery-
Trade winds. Persilja är också intressant att använda sig av. Men jag tycker också att du kan skippa kryddorna i första rundan för att ta reda på vad du får och sedan avgöra hur du vill utveckla detta.
Användarvisningsbild
Thomas Fransson
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inläggav Klas_M » fredag 2012-06-08 17:37

Jag skulle föreslå att du brygger en ren orkyddad saison som du efter primärjäsningen delar upp på två mindre jäskärl, där du kan tillsätta lite kryddor i det ena. Då får du både se vad saison-jästen själv bidrar med för smaker och hur de påverkas av kryddorna i den andra halvan av batchen.
Med kryddor i hela batchen kan det annars vara svårt att vilka smaker som kommer från vilken del av processen, och med lite tur så får du dessutom två olika och goda öl från samma bryggning!
Klas_M
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Inläggav ekstedt » fredag 2012-06-08 20:28

Klas_M skrev:Jag skulle föreslå att du brygger en ren orkyddad saison som du efter primärjäsningen delar upp på två mindre jäskärl, där du kan tillsätta lite kryddor i det ena. Då får du både se vad saison-jästen själv bidrar med för smaker och hur de påverkas av kryddorna i den andra halvan av batchen.
Med kryddor i hela batchen kan det annars vara svårt att vilka smaker som kommer från vilken del av processen, och med lite tur så får du dessutom två olika och goda öl från samma bryggning!

+1E1000000

Detta är generellt sett ett utmärkt sätt att experimentera på. Förstår inte varför jag skrev det själv. Går experimentet åt skogen har man i alla fall en halv sats kvar av ett (förhoppningsvis) gott öl.

Man kan dra det hela ett steg vidare och tillsätta kryddorna (eller mer generellt vad det nu än är man ämnar experimentera med) till några av flaskorna vid flasktappning. Då kan man dessutom experimentera med olika doser.
ekstedt
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inläggav Punisher » onsdag 2012-06-13 14:11

Jättebra förslag från folk om hur man ska krydda och även experimentera med hälften-batcher och även på flaskor. Problemet med flaskor är att jag är mycket osäker på ifall kryddningen har en linjär skalning. Erfarenheten från humlingen t.ex. är att kryddning med vad som helst nästan ger ett icke-linjärt, nästan exponentiellt beteende. Vore faktiskt intressant att se ifall man kan göra minibatcher och med hjälp av statistik eller matematisk programvara få ut en empirisk formel likt den för humling av Tinseth osv.

Däremot vad gäller Saisonen är den litet skrinlagd. Tror ni man kan krydda ett amberale?
Punisher
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Återgå till Recept, bryggtips, litteratur, ingredienser och teorier