Hej!
Vi ser med spänning fram emot vår första bryggning på måndag, men jag lyckas inte riktigt få klarhet i hur vi ska göra med jästen. Vi har en förpackning Wyeast Whitbrad Ale (Activator) och siktar på att göra runt 20 liter ale med OG runt 1050.
Jästpåsen tycker själv att den räcker, och att vi kan smacka den några timmar innan den tillsätts. Spridda råd i diverse forum tycker att den ska smackas ett par dagar i förväg. Mr Malty tycker att vi behöver 2 liter förkultur, som kan sättas nåt halvt dygn innan den tillsätts till vörten. BryggarWikin verkar luta åt 0,75-litershållet och menar att hela vägen från smackning till vört bör ta ungefär en vecka. Ja, och så ungefär allt däremellan, hitom, ditom och bortom...
Vad är mest rätt? Minst fel?
Helst vill jag förstås gärna att påsen ska funka rakt av som den utlovar. Det vore skönt att slippa fler fel- och infektionskällor än nödvändigt första gången. Å andra sidan vore det ju tråkigt om det inte jäser som det ska.
För vad händer egentligen om det är för lite jäst? Tar det inte bara längre tid då? Jästcellerna förökar sig väl, och så länge de har näring jäser det väl vidare? Eller har jag fått nåt av mina brödbak om bakfoten?
Dessutom: Rätt jästemperatur för jästen är enligt tillverkaren 18-24 grader. Vi har tänkt ställa den i min källare eftersom vi antar att svalare temperatur ger finare jäsning. Men där kan temperaturen ligga ner mot 16 grader ibland. Är det dumt? Är lägenheten med 22 grader bättre i så fall? Också en brödbakarskada, måhända, men spontant känns ju längre jästid vid lägre temperatur trevligare.
Stort tack på förhand för eventuella svar!
Kalle