Citerar från Wyeast:
"The Wyeast Activator (125 ml) smack-pack is designed to directly inoculate 5 gallons of standard ale wort (O.G. < 1.060, 65-72°F). When brewing high gravity beer (O.G. >1.060) or cold fermented lagers or ales (<65°F)) additional yeast will be required. An Activator contains approximately 100 billion cells which will deliver slightly less than 6 million cells per milliliter in a 5 gallon batch of beer."
Så länge du håller dig inom gränserna OG<1060;volym<5gal(ca 19 L);jästemp 65-72°F(ca 18-22°C) ser jag ingen anledning till att det inte skulle funka med smackpacken rakt av. Smacka påsen dagen innan om du är osäker, den ska svälla upp som en liten handboll typ. MrMalty verkar ha en avvikande uppfattning, rekommenderar ALLTID mycket mer jäst än vad de flesta andra anser (hint: den tillhandahålles av Jamil Zainacheff, men har i princip konstruerats för en jästtillverkare, WhiteLabs)...
OM påsen inte har svällt upp på den tänkta bryggdagens morgon, så kan det ju då vara läge att göra en förkultur istället för att brygga. Men du kanske inte har lyxen att kunna disponera din tid hur som helst? Smacka då på lördag om du tänkt brygga måndag. Om inte påsen svällt upp på söndag morgon, gör en svag vört (1 l vatten + 1 dl spraymalt) och under hygieniska förhållanden givetvis, låt jästen jäsa ut denna förkultur till på måndagen.
Själv har jag bara använt smackpack en gång och klantade till det så att jag lyckades spruta ut halva jästen över diskbänken, varpå jag i panik kompletterade med en påse torrjäst, så ta mina råd med en nypa salt...
Ang jästemp och jästmängd: Jag hade garanterat valt källaren med 16°C som jäsutrymme. Men då jag jäser med (huvudsakligen) torrjäst (Nottingham är min arbetshäst) och brukar ta 1 påse (11g) till en 8-12 liters sats så har jag större jästmängd än en Activator. Min uppfattning är att man får en mycket renare utjäsning med mindre (oönskade) estrar, typ skumbanan och andra tokiga bismaker vid en lägre temp. Men smaken är som röven, klöven.
Vad händer då om man pitchar för lite jäst? Man brukar läsa att jästen blir "stressad" av såna förhållanden, varför vet jag inte riktigt? Det borde ju vara ett Schlaraffenland för jästcellerna, obegränsat med mat och ingen trängsel för att föröka sig obehindrat... kanske är det stressande, typ som att vara de enda överlevande vid en global katastrof

Så här säger JZ(i o f s om att stega upp en förkultur alltför hastigt, men principen blir ju densamma - lite jäst i mycket vört):"A very large step can result in a change in yeast metabolism, where the sugars that are fermented last can fall out of favor with the yeast. The yeast become lazy and subsequent generations can become lower attenuating."
Så, jästen kan bli lat, vill inte äta upp de mer svårsmälta sockerarterna och lämnar kvar restsötma och ev högre alkoholer och annat skräp som den egentligen borde ätit upp innan den går och lägger sig.