Jästnäring tips

Malt, humle, jäst, vatten, körsbär, tallkottar etc. - hur de kan blandas, vad du har på G och vad du gjort

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Jästnäring tips

Inläggav Ale Bundy » torsdag 2012-05-03 12:55

Hej.

Nu låter det som en sjukdom :wink: , men...

Jag har alltid haft högt FG 1015-1025 i början när jag alltid mäskade i 67-68C.
Mäskar jag i 64-65C kan jag i bästa fall komma ner i 1012, vilket jag tycker är idealiskt, men det skulle kännas bättre att kunna laborera med olika mäsktemperaturer för att uppnå olika ölkroppar.

På sista bryggden testade jag jäsnäring och blev förvånad när jag kollade en vecka senara att SG låg på 1004.
Frågan är då hur jag kan ge jästen näring utan att tillsätta denna komponent? Vad saknar jag?
Nu kan det vara så att alla använder jästnäring, men det är inte den uppfattning jag fått.

Mvh Fredrik
Ale Bundy
Torrhumlare
Torrhumlare

Re: Jästnäring tips

Inläggav assistredo » fredag 2012-05-04 10:39

Egentligen är det väl så att för att få en bra jäsning så är tillräckligt med frisk jäst från början möjligen den viktigaste faktorn. Vörten brukar nog innehålla tillräckligt med näring. Jag brukar bara använda jästnäring i mina förkulturer. Exempelvis tar jag två rör (White Labs)/två Activatorpåsar (Wyeast) till en 4-liters förkultur där jag endast använder slurryn. Detta till c:a 23-28 liter vört.

En bekant till mig som besökte ett engelskt bryggeri för många år sedan berättade dock att de slängde i "en kaka" använd jäst i vörtkoket som näring.
Björn Petersson
Användarvisningsbild
assistredo
RIMS-byggare
RIMS-byggare

Inläggav brandemannen » fredag 2012-05-04 11:11

Om man helmäskar tror jag också att man har en bra grund. Har du utjäsningsproblem så gissar jag på andra faktorer men om man vill vara snäll mot jästen så ska lite gammal slurry i koket vara bra. Om man är mer nogräknad så kostar ett rör jästnäring inte mycket och är oerhört drygt.
Men som sagt, fundera över andra delar i bryggprocessen också.
Mvh
Love
brandemannen
Torrhumlare
Torrhumlare

Inläggav bersabira » fredag 2012-05-04 13:09

Hej
Jag har testat jästnäring en gång.
en av tre jäshinkar fick jästnäring.
Gjorde ingen skillnad, den med jästnäring låg mitt emellan de bägge andra.

Som andra sagt tidigare så finns det mesta redan vid helmäskning.
Men mina utjäsningar är alltid bra, så det fanns kanske inget problem att lösa.

Tror vissa hävdar att zink är det enda som inte finns i malten.

/Kjell
bersabira
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inläggav Ale Bundy » fredag 2012-05-04 16:53

Kan nämna att den jäsnäring jag använde var av sort som säljs på PGW, liten påse med okänt pulver man vispar ner i samband med att jästen tillsätts.

Ikväll ska jag brygga med jästen som användes med jästnäringen, så den går inte att användas som referens.

Men jästkaka i koket och zinktillsats? Kan testas vid tillfälle.

Jag läste en gammal tråd om att man kunde skicka i lite av kalldruven i jäshinken som näring också.
Ale Bundy
Torrhumlare
Torrhumlare

Inläggav Heretic » fredag 2012-05-04 17:35

Ale Bundy. Du har ett fint användarnamn. Älskar den serien :)
Al Bundy for president!
Heretic
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inläggav Flurken » fredag 2012-05-04 18:09

Ale Bundy skrev:Kan nämna att den jäsnäring jag använde var av sort som säljs på PGW, liten påse med okänt pulver man vispar ner i samband med att jästen tillsätts.

Ikväll ska jag brygga med jästen som användes med jästnäringen, så den går inte att användas som referens.

Men jästkaka i koket och zinktillsats? Kan testas vid tillfälle.

Jag läste en gammal tråd om att man kunde skicka i lite av kalldruven i jäshinken som näring också.

Jag använder ibland jäst som modell-organism i olika försök. När vi odlar jäst i labb är man intresserad av maximal tillväxt på kortast tid. Den näringslösning den växer i består av socker(2%), proteinkedjor(2%) och avdödad jäst(1%) i 30C på skak. Så, idén med kokad jäst är inte så dum. Tänker frysa ner lite av min jäst för framtida brygder och skulle växa den i kokad jäst + maltextrakt i brist på ovanstående media. Vörten innehåller som bekant proteiner, hur det är med spraymalt vet jag inte, men det borde finnas..
Flurken
Satsbryggare
Satsbryggare

Inläggav Ale Bundy » lördag 2012-05-05 11:29

Jag blir inte klok. Igår hade det jäst vidare ner till SG1002.
Nyfiken som man är lyfte jag på locket och såg att överjäsning var i full aktivitet.
Kan det vara så att av en slump så har just denna bryggd när jag testar jästnäring drabbats av vildjäsning?
Jag tappade iaf om till sekundär i ett försök att hindra vidare jäsning. I morse ploppade det ändå i jäsröret.
Den smakar helt ok, men kan man göra något i efterhand för att kroppen inte ska bli för tunn och torr?
Ale Bundy
Torrhumlare
Torrhumlare

Inläggav Punisher » måndag 2012-05-21 23:21

Jag lånar den här tråden då jag köpt litet jästnäring nyss och funderar på följande två frågor:

1. När har ni haft i jästnäring för optimalt resultat?

2. Kan man och bör man förkultivera med jästnäring? Eller skall man hälla i den när man pitchar vid 21 Celsius efter humlekoket?
Punisher
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Inläggav gedman » tisdag 2012-05-22 01:12

1. 15-20 minuter innan kokavslut.
2. Man kan och bör. Man bör dock inte pitcha den obehandlad, utan den ska koka med när du kokar upp extrakt till din förkultur. Detta hindrar inte att man tillsätter jästnäringen ÄVEN vid kok av "huvudölen". När jäsningen klarats av är ju näringen slut.
gedman
Hembryggarens redaktion

Inläggav Punisher » onsdag 2012-05-23 18:58

gedman: Då har jag litet koll på när jästnäringen skall sättas till.
Är ganska sugen på att pröva vid förkultivering och vid humlekoket tillsammans med MM klar.

Frågan är dock, kan man (ifall man doserar efter vad som står på förpackningen) liksom boosta jästen för mycket ifall man gör på detta sättet? För man vill ju att den ska jobba, men är det någon fara, eller kommer man bara närmare en högre utjäsning?
Punisher
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Inläggav gedman » onsdag 2012-05-23 21:21

Punisher skrev:Frågan är dock, kan man (ifall man doserar efter vad som står på förpackningen) liksom boosta jästen för mycket ifall man gör på detta sättet? För man vill ju att den ska jobba, men är det någon fara, eller kommer man bara närmare en högre utjäsning?

Kan jag inte tänka mig. Wyeast rekommenderar själva att man tillsätter en halv tesked för förkulturen och en halv tesked i vörten. http://www.wyeastlab.com/hb_makingastarter.cfm
gedman
Hembryggarens redaktion

Återgå till Recept, bryggtips, litteratur, ingredienser och teorier