Moderatorer: martinb, Webbgrupp

peps skrev:Båda två.

Kenneth skrev:Varför inte 50/50?

gedman skrev:Att bara använda en humletyp är ett bra sätt att se vad för typ av humle man gillar, men det kan bli lite "platt" i humledominerade öl. Kommersiella amerikanska pale ales och ipor du dricker har ofta tre, fyra eller ännu fler humletyper blandade för att få en mer komplex humlesmak.
Jag tycker Centennial är en fantastisk humle som dock kan bli lite väl kryddig om den får dominera allt för mycket. Cascade är klart mer citrusig. Så här skulle jag ha gjort:
60 min: Centennial
20 min: Centennial och lite cascade
5 min: Cascade och lite centennial
0 min: Cascade

peps skrev:När det gäller ölbryggning är jag en stor anhängare av "less is more" och "keep it simple, stupid". Men när det kommer till humle så finns det ännu en oxymoron som träder i kraft: "1+1=3". Av någon anledning är det när man börjar kombinera humlesorterna som smakerna och aromerna verkligen blommar ut. Om du gillade Cascaden så varför inte prova med Centennial som bitterhumle (eller varför inte first wort?) och sedan Cascade i de sena givorna? Eller tvärtom?

gedman skrev:So be it. Sierra Nevadas Pale Ale är ju med enbart Cascade som aromhumle, så det låter ju som att du hittat rätt!

Återgå till Recept, bryggtips, litteratur, ingredienser och teorier
Användare som besöker denna kategori: Dompan, subaru95 och 4 gäster