Försäljning av öl på privatfest till självkostnad

Prata om det mesta

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Försäljning av öl på privatfest till självkostnad

Inläggav MrLovaLova » torsdag 2012-04-12 02:16

3 kap.

4§ Försäljning av drycker som omfattas av denna lag skall skötas på ett sådant sätt att skador i möjligaste mån förhindras.

Den som tar befattning med försäljning av alkoholdrycker skall se till att ordning och nykterhet råder på försäljningsstället.

6 kap. Servering

1§ Servering av spritdrycker, vin och starköl får ske endast om tillstånd har meddelats (serveringstillstånd).

Serveringstillstånd krävs dock inte för servering som ordnas

1. utan vinstintresse,
2. i andra lokaler än där det bedrivs yrkesmässig försäljning av alkoholdrycker eller lättdrycker,
3. vid ett enstaka tillfälle för vissa i förväg bestämda personer, och
4. utan annan kostnad för deltagarna än kostnaden för inköp av dryckerna. Lag (2001:414).

2§ Servering av alkoholdrycker skall ske med återhållsamhet och får inte föranleda olägenheter i fråga om ordning och nykterhet.

Jag ska stalla till med stor fest for ett slutet sallskap pa min egen tomt och skulle vilja salja hembryggd ol for tillverkningskostnad.

Finns det nagot tillstand att soka eller annat satt att kringa problemet pa utan att hamna i en problematisk situation?
Syftet ar helt enkelt att hitta en smidig losning pa hur en stor skara manniskor kan dela pa tillverkningskostnaderna sa att inte bryggaren ska behova bjuda pa kostnaden eller olagligt salja bryggden. Intradesavgift undviks helst.

Tacksam for forslag!

Mvh

Joakim
MrLovaLova
Nybryggare
Nybryggare

Re: Försäljning av öl på privatfest till självkostnad

Inläggav Janne gnoff Berglund » torsdag 2012-04-12 16:22

Utan att ha läst juridik kan nog det enkla svaret bli:

Ingen kostnad som utgår på något sätt för att betala för hembryggd öl kommer att vara laglig.

Antingen skänker du bort ölen lagligt, eller så säljer du den olagligt.

Min uppfattning av lagen:
Man kan inte få tillstånd för att sälja/servera hembryggd öl.
Man får inte sälja eller på något annat sätt byta till sig någon typ av ersättning för hembryggd öl.

Möjligen kan det fungera om ölen ligger på max 2.8% volym?
Då gäller andra delar för att alkoholskatt inte räknas?

I förlängningen tror jag följande gäller: För att få tillstånd att sälja en öl som man gjort måste man ha tillstånd för att tillverka den och detta kommer vid ansökan att få starta bryggeri. Därefter får (nog) inte ett kommersiellt bryggeri med tillstånd sälja sin öl för slutet sällskap heller.

Mitt förslag: Bjud på din hembryggda öl lagligt.
Användarvisningsbild
Janne gnoff Berglund
RIMS-byggare
RIMS-byggare

Inläggav MrLovaLova » fredag 2012-04-13 02:46

Yep, verkar kort pga av alkoholskatten sa vitt jag kan lasa mig till.

Tack for snabbt svar!
MrLovaLova
Nybryggare
Nybryggare

Inläggav Fredrik Almgren » lördag 2012-04-14 06:07

Jag skulle påstå att det inte är alkoholskatten som utgör gränsen utan vad som betraktas som alkoholhaltig dryck. Om du gör lättöl så är det inte en alkoholhaltig dryck i lagens mening.

Du kan inte söka ngt tillstånd som gör det möjligt att sälja hembryggd öl. Sedan om du kan få dina råvaror betalda kan man filosofera om. Om dina kompisar köper dig en säck malt som du använder för att brygga öl och bjuda dem på känns det fullt möjligt. Om de däremot betalar när de dricker ölen är det nog svårt att säga att de betalar för malten och inte ölen.
My hope is hops
Användarvisningsbild
Fredrik Almgren
Maltrostare
Maltrostare

Inläggav bluesbrother » söndag 2012-05-13 16:02

Hej, jag ska också ordna en fest för ett slutet sällskap, nämligen min och min blivand frus bröllopsfest och att bjuda på ett hembryggt bröllopsöl vore pricken över i:et (grädden på moset, löken på laxen etc)! Observera att jag sa bjuda. Problemet är naturligtvis att jag inte vet hur man brygger öl. Får jag, enligt Svea rikes lag, liera mig med en hemmabryggare och kompensera denne för kostnader för ingredienser och sedan bjuda bröllopsgästerna på detta öl?

Finns det någon bryggare i närheten av Malmö/Lund som skulle vilja brygga vårt bröllopsöl? Under förutsättning att det går att göra lagligt förstås. Jag bidrar gärna med allt utom kunnande och kompetens :mrgreen:
bluesbrother
Nybryggare
Nybryggare

Inläggav beernoob » tisdag 2012-05-29 11:02

Bluesbrother: Som Fredrik säger så borde det rimligen vara fullt lagligt för dig att förse en bryggare med lämpliga ingredienser, få dig ölet "till skänks" och sen skänka det vidare till bröllopsgästerna. Problem uppstår om bryggaren vill ha betalt för nedlagd tid och möda men det kanske kan kompenseras på annat sätt.

Grattis till giftemålet föresten!
beernoob
Delmäskare
Delmäskare

Inläggav bersabira » tisdag 2012-05-29 16:31

hej
En bryggare kan väl brygga vört som sedan säljs, det är inte alkohol.
vörten levereras till den nya ägaren som själv tillsätter jästen.
Då först börjar öltillverkningen i lagens ögon.
När det jäst färdigt kommer bryggaren tillbaka och (hjälper till) att tappa ölet på fat o flaska.
Det gör han förstås gratis, han tjänade ju bra på vörtförsäljningen.

Borde funka tycker jag.

/Kjell
bersabira
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Sv: Försäljning av öl på privatfest till självkostnad

Inläggav Bee » torsdag 2012-06-07 18:25

Hej!
Jag tycker nog att kapitel 6, paragraf 1, punkt 3 svarar på din fråga.
"3. vid ett enstaka tillfälle för vissa i förväg bestämda personer"
Även kallat slutet sällskap. Försäljning till självkostnadspris av alkoholdrycker får ske i slutna sällskap. Har du en lista på inbjudna är det inga problem.

Hoppas ni får en rolig fest!

Mvh
--
Björn

Skickat från min Galaxy Nexus via Tapatalk 2
Användarvisningsbild
Bee
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Återgå till Allmänt snack