Första bryggningen - BIAB - hjälp med BeerSmith2

Stöd till dem som just har börjat eller vill börja brygga

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Kategoriregler
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.

Första bryggningen - BIAB - hjälp med BeerSmith2

Inläggav Carlsson » onsdag 2012-04-11 19:42

Screenshot.png
Skärmdump
Hej,

Jag hoppas kunna göra min första bryggning i helgen. Min första bryggning blir en BIAB, för att slippa ett par moment.
Jag känner att frågetecknen hopar sig och blir allt fler. För att få lite stöd med all uträkning så har jag köpt BeerSmith2.

Jag har försökt skapa en Equipment Profile för min 36-litersgryta, men är osäker på jag gjort rätt. Min plan är att fylla ett 18 liter Cornelius-fat.
Skulle någon kunna ta en titt och se om den ser korrekt ut?

Gällande receptet så har jag tänkt göra en amerikansk IPA, planerat OG på 1.078 och planerat FG på 1.020.
Bryggningen är tänkt att ske på lördag, och jag konstaterade ikväll att jag glömt köpa maltextrakt och jag kan därmed inte göra en förkultur.
Jag har två påsar US-05 hemma. Om jag använder båda två blir det något för mycket jästceller. Vad skulle det få för effekt på ölet om jag har för mycket jäst?
Jag antar att jag får gå på lite känsla och inte använda riktigt två hela påsar, eller?
Carlsson
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Re: Första bryggningen - BIAB - hjälp med BeerSmith2

Inläggav Carlsson » onsdag 2012-04-11 19:44

Jag har bara tänkt att göra en jäsning, förresten, glömde jag att skriva.
Carlsson
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Inläggav Mattias » onsdag 2012-04-11 20:40

Jag tycker det ser bra ut inför din första bryggning, sedan kan du justera värdena efter dina nästa bryggningar.
Här har du en bra sida som går igenom saker och ting. http://www.beersmith.com/forum/index.ph ... 140.0.html

Du behöver inte göra en förkultur på torrjäst utan du kan rehydrera den före pitchning. Läs mer på tillverkarens hemsida.
Mattias
Torrhumlare
Torrhumlare

Inläggav Carlsson » lördag 2012-04-14 15:42

Tack.

Jag hittade produktbladet för Safale US-05 och såg att det ska gå att hoppa över dehydationen och att man kan "sprinkla" jästen jämnt över vörten och låta den ligga och dra 30 minuter, för att sedan få skaka kärlet för att få ner luft och blanda ner jästen. Det verkar enklast, och i och med att det är första bryggningen gillar jag enkla lösningar.. :)
Carlsson
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Återgå till Nybryggarhjälp