Min första bryggning idag. Vad kan jag förvänta mig?

Stöd till dem som just har börjat eller vill börja brygga

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Kategoriregler
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.

Min första bryggning idag. Vad kan jag förvänta mig?

Inläggav Sinkadus » lördag 2012-03-24 23:53

Hej,

Efter en tids förberedelse så har jag idag bryggt min första öl, eller den ligger åtminstone för jäsning. Dock upptstod en hel del komplikationer och även några frågetecken som jag hoppas någon snäll själ här på forumet kan räta ut för mig :)

Jag och min kompis Jonas hade främst i tankarna att utgå från denna bryggningsguide:
http://martinj.net/2011/03/14/att-brygga-ol-hemma/

Med två stora skillnader, dels hade jag byggt ett kombinerat mäsknings- och lakkärl enligt länken nedan och dels hade vi två stycken kastruller för vörtkoket (en 9l och en 12l).
http://chubbsnanobryggeri.blogspot.se/2 ... skarl.html

Följande ingredienser var planerade (för 15 liter färdig öl):

Maris Otter pale ale malt (Thomas Fawcett), hel, 2.7 kg
crystal malt (Thomas Fawcett), ca 300g

Humlegiva vid 60 min: 14G Pacific Gem 15,7%
Humlegiva vid 30 min: 25G Mouteka 6%
Humlgegiva vid 10 min: 21G Cascade 6%
Humlegiva vid kokslut: 12G Pacific Gem 15,7%

Safale US-05 (Fermentis torrjäst) 11.5 g

Jag vet inte alls om ovanstående humlekombo är harmonisk eller har helt rätt proportioner. Jag gillar helt enkelt humlig öl och tyckte att det vore kul att testa de nya zeeländska sorterna jag inte smakat förut.

Allting började fint, vi krossade malten, förberedde mäskningen fullgjorde en 60 minuters mäskning i kylboxen utan några större värmeförluster (det sjönk någon grad ned från 68 grader). Den första frågetecknet dök upp när vi skulle tappa upp den första litern från mäsken för att sedan hälla tillbaks den i mäskkärlet, genomströmningen till tappkranen var enbart en väldigt väldigt tunn stril av vört! Vi häller temporärt över maltgröten till ett annat kärl för att se ifall aluminumnätsfiltret har kloggat igen, vilket det inte verkar ha gjort. Det verkar snarare vara så att genomströmningen av vatten genom maltbädden och filtret "flaskhalsar" och ger upphov till den lilla strilen som rinner ur tappkranen.

Vi accepterar läget och låter det ta sin tid medan vi föbereder för nästkommande moment i bryggningen och ser till att städa upp osv. När vi efter mycket om och men har fått ut cirka 7 liter vört (som förövrigt är väldigt sött och god!) så bestämmer vi oss för att koka den medan nästa "omgång" lakas. Vi räknar om humlekvoterna så att de passar 7 liter. Vörten kokas i 9-literskastrullen medan vi fixar omgång två. Det blir en ungefärlig vätskeförlust på 3 liter under koket. Denna omgång kyls ned med vattenbad medan vi fortsätter med nummer 2.

Då lakningen har dragit ut längre på tiden än vi räknat så väljer vi att ta 7 liters vört i det andra koket också. En iaktagelse här är att de liter vört som är kvar som vi inte använder är väldigt ljus, nästan genomskinlig. Vi använder samma humlekvoter som ovan, vilket gör att vi inte riktigt använder så mycket humle som vi först hade tänkt. Vi koket får vi återigen en vätskeförlust på cirka 3 liter.

När båda kokomgångarna är nedkylda till ca 20-22 grader så silar vi bort humlen. Vi konstaterar att vi troligtvis gjort bort oss när vi körde på två kokomgångar och troligvis förlorade mer vätska än vad vi hade räknat med.. Något missnöjda med den färdiga mängden så föbereder vi oss för att mäta OG. Till vår stora förvåning får vi det anmärkningsvärda resultatet 1080 OG(!). Vi smakar på stamvörten, den smakar väldigt sött och beskt på samma gång. Vi är väldigt förbryllade. Vi inser dock att det bara är att fortsätta. Vi sprinkar i halva paketet jäst och hoppas på det bästa.

Jag hoppas verkligen att någon orkar läsa igenom detta och kan svara på några av mina frågor :)

1. Kan det väldigt höga OG-värdet härledas till något jag beskrivit ovan?
2. Har någon tips på hur man kan göra tappningen av lakningsvattnet effektivare? Varför gick det så otroligt långsamt?
3. Mer vätska än räknat kokade ju bort när vi använde oss av två stycken kastruller, hur påverkar detta slutresultatet?
4. Har någon en kommentar på humlegivorna och deras proportioner?
5. Har vi lyckats med några andra uppenbara tabbar under själva bryggningen?

Denna post blev visst väldigt lång, hoppas ni har överseende!

Med vänlig hälsning.
Fredrik
Användarvisningsbild
Sinkadus
Satsbryggare
Satsbryggare

Re: Min första bryggning idag. Vad kan jag förvänta mig?

Inläggav gedman » söndag 2012-03-25 23:43

Väldigt bra och ingående beskrivning!

1. Om jag förstår det rätt så har ni 8 liter vört som ni jäser? 7-3+7-3? Totalt åtta liter vört på tre kilo malt hamnar någonstans runt 1080... Inget konstigt. Men det blir en ganska stark öl.
2. Tycker Chubbs bygge verkar väldigt bra och liknar ett jag hade innan. Kan inte riktigt förstå varför det går så trögt... Hur mycket vatten per liter malt hade ni? Med runt 3 liter per kilo att börja med bör det verkligen inte varit så trögt.
3. Den blir väldigt mycket starkare...
4. Blandningen av humlesorter lite ovanlig, men det bör funka fint för en amerikansk pale ale. Vågar inte lova hur bra PG är som aromhumle dock.
5. Nej, det ser ganska stabilt ut. Med en så pass stark öl så borde ni nog ha tagit hela jästpaketet, men det blir nog bra ändå.

Det är bara att gratulera till er första öl - ett barley wine - och så får ni gärna berätta fortsättningen.
gedman
Hembryggarens redaktion

Inläggav Sinkadus » måndag 2012-03-26 15:12

Tack för ett informativt och trevligt och svar! Nu har några av mina frågetecken rätats ut.

Jag tänkte döpa ölen till F.Köhler's Happy Hops Unintentionally Strong Pale Ale :) En USPA! ;)

Jag ser fram emot första smakprovet om någon månad eller så! Med tanke på den högre alkhohalten, bör man då justera jästiden (för enkelhetens skull hade jag tänkt att enbart köra en primärjäsning på 2 veckor och sedan 2 veckors lagring på flaska)?

Vi blandade 8 liter vatten med 3 kg malt vid mäskningen. Jag får undersöka vidare varför det gick så trögt.. I värsta fall blir det nog hink-i-hink-metoden nästa gång.

Jag får även se till att införskaffa en större kastrull inför nästa bryggtillfälle!

Fredrik
Användarvisningsbild
Sinkadus
Satsbryggare
Satsbryggare

Inläggav Sinkadus » måndag 2012-04-09 22:58

Tidigare idag var det buteljering. FG låg på 1.015, vilket ju betyder att jästen skött sitt jobb bra tack och lov :) Om detta stämmer så blir det ju en redigt stark brygd, precis som OG:et hintade om :) Efter ett litet smakprov kan jag konstatera att ölen både har en påtagligt beska och sötma i sig.

Det blir ju inte det fräscha APA-liknande ölen jag hade planerat att göra - men ett spännande misstag måste jag säga. Blir kul att avnjuta första flaskan om 14 dagar!

En fråga bara, hur allvarligt är det om ölen får kontakt med för mycket syre i det är skedet?

Fredrik
Användarvisningsbild
Sinkadus
Satsbryggare
Satsbryggare

Inläggav Sinkadus » onsdag 2012-04-25 11:57

Första ölen dracks i början av veckan!

Måste säga att jag blev riktigt nöjd med resultatet. Ölen fick en påtaglig beska och sötma och drog mycket riktigt åt Barle Wine-hållet! :)

Bild
Användarvisningsbild
Sinkadus
Satsbryggare
Satsbryggare

Återgå till Nybryggarhjälp