Dålig fart på förkulturen

Stöd till dem som just har börjat eller vill börja brygga

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Kategoriregler
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.

Dålig fart på förkulturen

Inläggav math_dummy » tisdag 2012-02-28 12:36

Hej Hop

Satte min första förkultur igår. Redan efter 3 timmar var det igång bubblandet, för att ytterligare några timmar vara helt avstannad.

Brygger endast 10 litersbatchar och gissade därför att jag behövde en vört på ungefär 1 liter att göra förkultur på. OG låg på 1048.
Ruskade om förkulturen imorse och fick igng bubblandet igen som sker ungefär vart 30 sek.
Känns inte helt 100%. Kan det vara för lite vört? För låg OG? Kan jag tillsätta lite socker isådanafall?

Detta var mest ett experiment att lära mig så därför använde jag mig av Safale US-05 som jag tvättat och förvarat 1 vecka i kylen.
math_dummy
Torrhumlare
Torrhumlare

Re: Dålig fart på förkulturen

Inläggav peps » tisdag 2012-02-28 14:12

Inte svar på din fråga, men du vill inte ha jäsrör på förkulturen om du skall odla upp jästen, du vill ha in så mycket syre som möjligt. Täpp igen kärlet med aluminiumfolie (eller glasull) i stället.

Om det å andra sidan var tillräckligt med jäst från början och du bara ville kicka igång den så behöver du ju inte vänta tills den jäst ut, utan då pitchar du när den nått högkröjs.
Think globally. Drink locally.
Användarvisningsbild
peps
Torrhumlare
Torrhumlare

Inläggav math_dummy » tisdag 2012-02-28 14:29

oj, där ser man. Men istort sett alla beskrivningar jag sett hur man gör förkultur använder man nån slags jäsrör. När du menar att täppa igen med alufolie eller liknande, menar du då att det ska komma i syre (inte helt tätt alltså)...

En till fråga: När man pratar om mängden jästslurry, menar man då endast det övre ljusa lagret eller båda lagren jäst? Pratar självklart om när man har tvättat jästen så bildas 2 lager på botten.
math_dummy
Torrhumlare
Torrhumlare

Inläggav math_dummy » tisdag 2012-02-28 14:44

jag löste det såhär nu. tappade av vattnet från jäsröret så det kommer in syre men förhoppningsvis inget annat smuts. hoppas det är så du menar :)
math_dummy
Torrhumlare
Torrhumlare

Återgå till Nybryggarhjälp