Tjena!
Som min andra öl så skulle jag vilja brygga en DIPA med väldigt mycket citrus/fruktighet/blommighet (fruktsallad kallar mina kompisar det). Jag har provsmakat lite olika DIPA:s för att komma fram till ungefär vilka humlesorter jag vill ha:
Sierra Nevada Torpedo: Vädligt god, lagom mängd beska. Skulle dock vilja ha lite mer fruktsallad/blommighet
Bitterhumle: Magnum. Aromhumle: Magnum och Crystal. Torrhumle: Magnum, Crystal och Citra
Nils Oscar Hop Yard: God, men föredrar Torpedo. Tycker det är för mycket beska i förhållande till fruktighet.
Bitter/arom-humle: Cascade, Simcoe, Pacific Gem, Nelson Sauvin, och Amarillo. Torrhumle: Amarillo, Citra och Nelson Sauvin
Malmö brygghus Tok-I.P.A: Kommer ihåg den som farligt god, med väldigt mycket fruktighet. Över 10% alkohol men väldigt lättdrucken.
Humle: Columbus/Tomahawk, Citra, Amarillo, Centenniel
Så det jag skulle vilja ha är nånting i stil med Torpedo:n eller Tok-I.P.A:n rent smakmässigt. Jag har inte särskilt bra koll på exakt vad de olika humle-sorterna smakar, däremot har jag både Citra och Cascade hemma och tycker att båda (speciellt Citra) luktar extremt gott. Med de här smakpreferenserna, vad tror ni om följande recept? (Titta gärna på mängderna malt, har hittils bara använt extrakt så jag har noll koll på hur mycket karamell-malt man ska använda.)
Total volym: ~23 L
Kokvolym: ~14 L
Malt:
5 kg ljust torkat maltextrakt
0,5 kg crystal malt
Jäst: WLP001?
Bitterhumle:
75 g Magnum (snabela) 60 min
75 g Columbus/Tomahawk (snabela) 60 min
Torrhumling
50 g Citra
50 g Amarillo
50 g Cascade
OG: 1,080
FG: 1,020
ABV: 8,3%
IBU: 88
Möjligtvis skulle man kanske ha i lite Crystal-humle också, har dock väldigt dålig koll på vad den smakar.
EDIT:
Vad ska man ha för jäst i en DIPA förresten? Har tidigare använt WLP051, men har för mig jag läst att den inte ska vara så bra för IPA:s? WLP001 kanske?