Fruktig DIPA

Malt, humle, jäst, vatten, körsbär, tallkottar etc. - hur de kan blandas, vad du har på G och vad du gjort

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Fruktig DIPA

Inläggav LeoB » lördag 2012-02-04 13:22

Tjena!

Som min andra öl så skulle jag vilja brygga en DIPA med väldigt mycket citrus/fruktighet/blommighet (fruktsallad kallar mina kompisar det). Jag har provsmakat lite olika DIPA:s för att komma fram till ungefär vilka humlesorter jag vill ha:

Sierra Nevada Torpedo: Vädligt god, lagom mängd beska. Skulle dock vilja ha lite mer fruktsallad/blommighet
Bitterhumle: Magnum. Aromhumle: Magnum och Crystal. Torrhumle: Magnum, Crystal och Citra

Nils Oscar Hop Yard: God, men föredrar Torpedo. Tycker det är för mycket beska i förhållande till fruktighet.
Bitter/arom-humle: Cascade, Simcoe, Pacific Gem, Nelson Sauvin, och Amarillo. Torrhumle: Amarillo, Citra och Nelson Sauvin

Malmö brygghus Tok-I.P.A: Kommer ihåg den som farligt god, med väldigt mycket fruktighet. Över 10% alkohol men väldigt lättdrucken.
Humle: Columbus/Tomahawk, Citra, Amarillo, Centenniel

Så det jag skulle vilja ha är nånting i stil med Torpedo:n eller Tok-I.P.A:n rent smakmässigt. Jag har inte särskilt bra koll på exakt vad de olika humle-sorterna smakar, däremot har jag både Citra och Cascade hemma och tycker att båda (speciellt Citra) luktar extremt gott. Med de här smakpreferenserna, vad tror ni om följande recept? (Titta gärna på mängderna malt, har hittils bara använt extrakt så jag har noll koll på hur mycket karamell-malt man ska använda.)

Total volym: ~23 L
Kokvolym: ~14 L
Malt:
5 kg ljust torkat maltextrakt
0,5 kg crystal malt
Jäst: WLP001?
Bitterhumle:
75 g Magnum (snabela) 60 min
75 g Columbus/Tomahawk (snabela) 60 min
Torrhumling
50 g Citra
50 g Amarillo
50 g Cascade
OG: 1,080
FG: 1,020
ABV: 8,3%
IBU: 88

Möjligtvis skulle man kanske ha i lite Crystal-humle också, har dock väldigt dålig koll på vad den smakar.

EDIT:
Vad ska man ha för jäst i en DIPA förresten? Har tidigare använt WLP051, men har för mig jag läst att den inte ska vara så bra för IPA:s? WLP001 kanske?
LeoB
Satsbryggare
Satsbryggare

Re: Fruktig DIPA

Inläggav ekstedt » lördag 2012-02-04 16:18

Jästvalet är bra.

Jag skulle dock föreslå några andra förändringar.

På maltsidan är det för mycket karamellmalt. Max 5 % brukar man säga. Sedan ska du sikta på betydligt lägre FG, kanske så lågt som 1010. För att nå dit bör du mäska lågt (<65 C) samt eventuellt ha i lite strösocker också.

På humlesidan ser det lite konstigt ut att bara ha bitter- och torrhumle. Sedan har du väldigt mycket bitterhumle också (var kommer siffran 88 IBU ifrån?). Jag skulle föreslå att flytta 50 g bitterhumle (Columbus) samt totalt 50 g torrhumle (av alla sorterna) till en humlegiva ett par minuter före kokslutet.

Utöver detta kan du brassa på med ännu mer sen humle samt torrhumle om du vill.
ekstedt
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inläggav LeoB » lördag 2012-02-04 18:13

Tack för feedback! Behöver all hjälp jag kan få. Har hittils bara bryggt en sats med extrakt så jag vet inte riktigt vad jag sysslar med (även om min red ale blev väldigt god).

ekstedt skrev:På maltsidan är det för mycket karamellmalt. Max 5 % brukar man säga. Sedan ska du sikta på betydligt lägre FG, kanske så lågt som 1010. För att nå dit bör du mäska lågt (<65 C) samt eventuellt ha i lite strösocker också.

Ok! Precis sånt jag behöver veta! Jag har försökt läsa upp mig på hur man använder karamellmalt i "How to brew" av John Palmer. Han föreslår tebryggning av specialmalten i en halvtimme i 150-170 F (65-76 C) om man gör en sats med extrakt och specialmalt. Jag hittar dock inte riktigt hur man ställer in detta i BeerSmith. Om jag ändrar maltmängderna till:
0,25 kg caramel-malt
0,75 kg socker
4 kg light dry extract
så får jag:
OG: 1,076
FG: 1,012
ABV: 8,6%
IBU: 93

Är detta bättre siffror? Alternativt kanske man ska ha extra ljust extrakt för att få ner FG ännu mer utan att behöva i så mycket socker.
(Jag har "Extract" som recepttyp i BeerSmith 2, antar att detta ger rätt resultat även om man lägger till specialmalt.)

ekstedt skrev:På humlesidan ser det lite konstigt ut att bara ha bitter- och torrhumle.

Har läst här på forumet och på Humlegårdens forum att folk rekommenderar att skippa mellangivorna och istället satsa på en rejäl bittergiva och sen torrhumling för att aromerna annars ändå kokar bort. Jag kanske missuppfattat det dock och att väldigt sena givor (0-5 minuter) trots allt ger andra smaker än de man får vid torrhumling? Om man lägger i vid 0 minuter som jag sett i vissa recept, låter man då humlen ligga kvar medan man kyler vörten?

ekstedt skrev:Sedan har du väldigt mycket bitterhumle också (var kommer siffran 88 IBU ifrån?). Jag skulle föreslå att flytta 50 g bitterhumle (Columbus) samt totalt 50 g torrhumle (av alla sorterna) till en humlegiva ett par minuter före kokslutet.

88 IBU kommer från BeerSmith 2. Det kan nog vara ganska rimligt att det inte blir högre med tanke på att jag bara kan koka ungefär 14 L vätska i min kastrull men vill ha 23 L ut (pre-boil gravity blir 1,144 vilket bör motverka humleupptagningen rätt rejält om jag förstått det rätt)

Inga kommentarer om humlesorterna? Jag har rätt bra koll på hur jag vill att det ska smaka, men väldigt dålig koll på vilka humlesorter det skulle motsvara. Har inte varit särskilt strukturerad när jag provat öl tidiage, mest bara reflekterat över om jag gillar den eller inte :)
LeoB
Satsbryggare
Satsbryggare

Inläggav ekstedt » lördag 2012-02-04 19:00

Jag missade visst att du körde extraktbryggning, så då kan du glömma min kommentar om mäsktemperatur. Jag har bara bryggt helmaltsbrygder så jag vågar inte uttala mig så mycket om de aspekterna.

Men visst är det så att man kan vänta med att slänga i extraktet till slutet av koket (säg från 20 minuter och framåt)? Då slipper du delvis problematiken med sämre extraktion av beska från humlen, och 100 g bitterhumle borde vara tillräckligt för att komma upp i närheten av 100 IBU.

I övrigt så är det mycket riktigt som du skriver att mellangivorna avser humle som kokar i 30 till 10 (säg) minuter. Man har alltid en giva som kokar 0-5 minuter (aromhumle).

Humlesorterna verkar bra, och jag tycker det finns en poäng med att inte ha alltför många sorter. Men jag tycker att du ska ha lite Columbus som aromhumle och kanske även som torrhumle.

Och 750 g socker är kanske lite väl mycket med tanke på att du kör med extrakt, jag skulle nog nöja mig med max 500 g.
ekstedt
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inläggav bohumle » lördag 2012-02-04 19:38

Hej

Jag skulle använda ca 25-30% av din beskahumle till 60 min koket, resten skulle jag tillsätta vid 10 min, 5 min, samt 0 min, ungefär tillsätta 1/3 av kvarvarande humle vid som sagt 10 5 samt 0 min. Det blir nog annars en rätt häftig beska annars, torrhumlen ser ok ut men kan allt ökas lite mer om du vill, en DIPA skall ha AROM, l Lycka till

Bo
Användarvisningsbild
bohumle
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inläggav LeoB » måndag 2012-02-06 20:38

ekstedt skrev:Men visst är det så att man kan vänta med att slänga i extraktet till slutet av koket (säg från 20 minuter och framåt)? Då slipper du delvis problematiken med sämre extraktion av beska från humlen, och 100 g bitterhumle borde vara tillräckligt för att komma upp i närheten av 100 IBU.

Det borde absolut gå att göra så. Vet dock inte riktigt hur man ska räkna på det då, så jag tar det säkra före det osäkra och följer "How to brew" och BeerSmith tills jag får bättre känsla för hur det funkar. Lite extra humle kan jag kosta på mig för att vara på den säkra sidan.

Hur funkar det vid de sena givorna (speciellt 0 min givan)? Låter man humlen ligga i medan man kyler vörten? Annars känns det inte som att man borde få ut så mycket arom ur den. Gäller det även bittergivorna i så fall?

bohumle skrev:Jag skulle använda ca 25-30% av din beskahumle till 60 min koket, resten skulle jag tillsätta vid 10 min, 5 min, samt 0 min, ungefär tillsätta 1/3 av kvarvarande humle vid som sagt 10 5 samt 0 min. Det blir nog annars en rätt häftig beska annars, torrhumlen ser ok ut men kan allt ökas lite mer om du vill, en DIPA skall ha AROM

Ska mixtra lite med receptet och flytta mer humle till aromgivan, kan nog inte minska för mycket dock. Pre-boil gravity på ~1,140 verkar hämma humleupptaget ganska rejält så snart är det risk att jag inte får plats med all humle i grytan ;)
LeoB
Satsbryggare
Satsbryggare

Inläggav LeoB » tisdag 2012-02-07 21:39

Räcker ett paket jäst om man gör förkultur i två omgångar eller bör jag satsa på två paket direkt?
LeoB
Satsbryggare
Satsbryggare

Inläggav bohumle » onsdag 2012-02-08 04:34

Hej

Om du använder 2 paket, och gör 2 st förkulturer på 2 liter vardera, så ska jästen räcka till, samt liten marginal.

Bo
Användarvisningsbild
bohumle
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inläggav Eric Josefsson » måndag 2012-02-13 19:51

Min Ale från i höstas humlades med enbart Hallertau aroma, den är nu, anser jag, fruktig.
Gjorde den helt utan torrhumle för att variera mig lite.
/Eric
Användarvisningsbild
Eric Josefsson
Torrhumlare
Torrhumlare

Återgå till Recept, bryggtips, litteratur, ingredienser och teorier