Kylning innan primning, bra eller obra ?

Malt, humle, jäst, vatten, körsbär, tallkottar etc. - hur de kan blandas, vad du har på G och vad du gjort

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Kylning innan primning, bra eller obra ?

Inläggav Helo » måndag 2011-05-09 17:52

Är ganska ny på det här området, men är inne på min tredje omgång som snart ska tappas på flaska. Sista satsen jag gjorde ställde jag in i kylskåpet några dagar innan det var dags för flasktappning i tron att jag skulle få mer att sjunka till botten och därmed ett klarare öl. Ölet blev mycket riktigt klarare, men jag tycker dock inte att jag fick så mycket kolsyra som jag hade hoppats på, då jag petade i ungefär 3.5krm strösocker per 50cl flaska. Vad händer med jästen när jag ställer den i 5-8 grader ? Somnar den in ? Dör den ? Fastnar den i botten ? Bör ölen vara rumstempererad eller kyld vid tappningen ? Ölet ifråga som väntar på att tappas har jäst med safale s04 och har tappats om efter primärjäsningen. Om någon kan göra mig en aning klokare vore jag ytterst tacksam !
Helo
Satsbryggare
Satsbryggare

Re: Kylning innan primning, bra eller obra ?

Inläggav seriebryggaren » måndag 2011-05-09 20:37

Obra, jästisarna somnar och blir trögstartade. Tappa i rumstemp och låt dom stå i 2 veckor innan du kyler.
Det gäller överjäst (ale). Vad som gäller underjäst (lager) har jag inte koll på, men jag gissar att flaskorna
ska stå i samma temperatur som dom jäste i. Jag brukar använda 6-8g/liter. 1 krm = 0,8g så du har
använt 3,5 *0,8*2 = 5,6g/liter. Det är OK, vill ha mycket skum kan du ta lite till.
Jag sockrar inte i flaskorna, jag tappar om till ett nytt kärl och tillsätter sockret i det kärlet, sen tappar jag
på flaska. det är enklare tycker jag.
Skål
/Sb
seriebryggaren
Torrhumlare
Torrhumlare

Inläggav Helo » måndag 2011-05-09 21:05

Ok ! Det låter rimligt, jag hoppar över kylningen och ska sockra allt öl i ett nytt kärl innan jag tappar på flaska.

Tack för svar o tips !
Helo
Satsbryggare
Satsbryggare

Inläggav brandemannen » måndag 2011-05-09 21:45

Jag skulle inte entydigt säga att det är obra. Det är en vedertagen metod för att göra ölet klarare. Att jästen somnar är förvisso sant men nog vaknar den till liv när den får lite frukost och en bra dagstemperatur igen. Ställ bara inte dina nyprimade flaskor så kallt. Att du inte fått fart i flaskorna än kan ju bero på för kall flaskjäsningstemp eller att det helt enkelt inte gått nog med tid? S04 flockar iofs väldigt bra men att du skulle lyckas tappa om all öl utan att få med dig livsduglig jäst tror jag är svårt.
brandemannen
Torrhumlare
Torrhumlare

Inläggav Helo » tisdag 2011-05-10 09:21

Nu känns det kluvet igen, vill ju gärna kyla för jag upplever ett mycket klarare öl då...men å andra sidan vill jag ju helst få mer kolsyra än jag fått innan...får se hur jag gör till helgen då.
Helo
Satsbryggare
Satsbryggare

Inläggav Raasken » tisdag 2011-05-10 10:05

Hej!

Om jag fattat din fråga rätt så blir mitt svar:

Kyl ner ditt jäskärl i god tid före vare omtappning,
det gynnar sedimenteringen och därmed klarningen. :!:

Det är även lämpligt att ha kall öl vid flasktappning och kapsylering.
Oxidationen blir mindre och kolsyrestabiliteten från själva jäsningen bättre. :idea:
Sockret fördelas mha Mockabitar direkt i varje flaska eller
en lösning av sockermängden i kokt vatten som noggrannt fördelas i jäskärlet före buteljeringen

Efterfermenteringen dvs kolsyrejäsningen på flaska bör/skall ske vid den temp
som jästen kräver! = Rumstemp för Ale (och kylskåp för lager...tror jag)

När kolsyrejäsningen är färdig, ca 2veckor eller längre, så vidtar den egentliga kallagringen
som skall ge en blank och därmed välsmakende högkvalitativ hantverksöl. :P

Mvh Raasken som gärna svarar trådskaparen om något är "oklart"...
Raasken
Torrhumlare
Torrhumlare

Inläggav Neeskens » tisdag 2011-05-10 10:39

till Raskens;

Som nybörjare undrar hur det funkar med mockabitar som du hänvisar till ovan. De kan väl knappast vara helt rena, ökar inte risken för infektion med denna metod? Har så här långt löst sockret i vatten och blandat med ölet innan buteljering, men det hade varit skönt med en smidigare metod.

// Ulric
Neeskens
Satsbryggare
Satsbryggare

Inläggav brandemannen » tisdag 2011-05-10 11:52

Helo:

Jag uppfattade inte riktigt förfarandet. Det kan bli problematiskt om ölet stått på sekundär jättelänge (månader) eftersom jästen tappar viabilitet men oftast uppstår kanske andra problem då, tex oxidation om man inte har ett tätt jäskärl. Betänk också att man kan odla jäst från flaska man köper på bolaget, ju färskare detso bättre förstås men jästen har ändå en oerhörd förmåga att överleva. Betänk också att om det nu bara är väldigt få jästceller kvar i lösningen efter sekundär så har de en förmåga att replikera sig och gör så under rätta betingelser (rätt temp, rätt omgivning, tex. socker till mat). Det betyder att det kanske tar lite extra tid innan man får kolsyran men den kommer så småningom om betingelserna är de rätta. Betänk även detta: jästen som vi köper färsk skall förvaras kallt men över nollan för att jästen ska va vid så god vigör som möjligt när vi vill använda den. Dvs att tempen har en konserverande effekt på jästen så ur det perspektivet behöver man väl knappast oroa sig att man dödar jästen vid en kylning.
Sen kan det ju vara så att du gjort allt praktiskt rätt men ändå får för lite kolsyra. Då kanske du ska höja andelen primingsocker. Det finns en bra tabell på amylase.se där man kan få hjälp att dosera primingen utifrån jästempen och målet (nota bene: jästemp är inte samma som lagringstemp).

Mvh
Love
brandemannen
Torrhumlare
Torrhumlare

Inläggav Helo » tisdag 2011-05-10 12:35

Hej Rasken och Love !

Ni har lyckats klarna mina kunskaper om jäsning, stort tack för det! Nu ska jag se till att kyla ner ölen
innan tappningen, och låta den stå lite mer än 2 veckor i rumstemp. på flaska innan jag sätter den i
kylen igen.

Jag lovar att återkomma när resultatet är provsmakat...
Helo
Satsbryggare
Satsbryggare

Inläggav Raasken » tisdag 2011-05-10 13:43

Hej Neeskens mfl. !

Tänk nyöppnat paket med Mockabitar a´2,2g/st ...=rent!
Tänk alla 33cl flaskor rengjorda och saniterade med lämpligt "no rinse"-medel snyggt uppställda....=rent
Tänk riktigt nytvättade händer som därefter inte petat näsan eller skrevet...=rent. :oops:
Tänk evt en kokt pincett eller sk sockertång....=överdrivet rent. :roll:
Tänk evt en tunn gummihanske rengjord med lämpligt "no rinse"-medel....=rent.
Tänk kapsyler förvarade i en kopp med lämpligt "no rinse"-medel....=rent.
Tänk att så har jag tänkt i snart sex år och det har funkat hela tiden... :wink:
Tänk på att mycket av känsligheten sitter i den ojästa vörten, färdigjästa ölet är något tåligare. :shock:

Lycka till önskar Raasken av "ren" omtanke!
Raasken
Torrhumlare
Torrhumlare

Inläggav seriebryggaren » tisdag 2011-05-10 17:00

Om du inte blir nöjd med kolsyran den här gången heller, prova då nästa gång att låta bli
att kyla. Lite mindre klart, mer kolsyra.
Skål
/Sb
seriebryggaren
Torrhumlare
Torrhumlare

Inläggav Raasken » onsdag 2011-05-11 08:37

Hej seriebryggaren!

Blir nyfiken på din metod.
Kan du utveckla samt förklara?

Mvh Raasken
Raasken
Torrhumlare
Torrhumlare

Inläggav seriebryggaren » onsdag 2011-05-11 15:03

Superenkelt, Ingen sekundär, bara primär. I med socker lösning i upptappnings kärlet,
Tappa om från jäskärlet till upptappnings kärl. Det innehåller nu ett jämt primat öl.
Tappa upp på flaska, låt stå i 2 veckor, sen kyl. Kylning före tappning ger mig bara
sämre kolsyra.
Skål
/Sb
seriebryggaren
Torrhumlare
Torrhumlare

Inläggav Helo » söndag 2011-05-29 12:18

Har gjort två satser a cirka 10 liter, samma vört, samma BU, men med lite olika humlingar (?) vid koket, varvid förutsättningarna borde vara
identiska för båda.

Den ena satsen kyldes i kylskåp 1-2 dygn innan tappning, den andra var rumstempererad. Primningen bestod av en kokad sockerlag med 7g/l.
Efter två veckors lagring i rumstemp. kan jag inte påstå att jag märker någon direkt skillnad i kolsyra mellan varianterna. Skummet var
faktiskt bättre i den "kylda" varianten än i den okylda. Det som är riktigt skumt, är att den kylda varianten är oklarare i rumstemp. än den
okylda. Nämnas bör att jag har torrhumlat båda omgångarna med olika humle.

Jag tänker låta flaskorna stå i rumstemp. nån vecka el. två till för att se om det händer nåt mer.
Helo
Satsbryggare
Satsbryggare

Inläggav Helo » tisdag 2011-06-14 20:43

Jag kan bara konstatera att kylning innan primning inte påverkar kolsyran i det färdiga ölet.
Jag har lika mycket kolsyra i den "förkylda" ölen som i den icke kylda, så jag kommer fortsätta kyla innan tappning.

En skön sommar önskar jag alla som läser det här !
Helo
Satsbryggare
Satsbryggare

Nästa

Återgå till Recept, bryggtips, litteratur, ingredienser och teorier