Vad vill du läsa om i Hembryggaren?

Info och diskussion om föreningen, träffar, tävlingar, styrelsen, tidningen, domarkommittén...

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Vad vill du läsa om i Hembryggaren?

Inläggav gedman » torsdag 2010-12-02 23:18

Många av er har precis fått ett färskt nummer av tidningen Hembryggaren. Det är det första numret vi i den nya redaktionen gör och vi hoppas att ni är hyfsat nöjda. Jag säger hyfsat just för att vi tror att vi kan göra en mycket bättre tidning än så här! Målet har varit att få ut ett nummer snabbt och nu börjar jobbet med att utveckla tidningen. Redaktionen kommer innan jul att sätta sig ner och planera för en helt ny Hembryggaren, där vi gärna vill ha mycket av era tankar om vad tidningen ska innehålla.

- Vilka artiklar är roligast att läsa?
- Vad saknas i tidningen idag?
- Fler reportage? Mer fakta?
- Är det öl eller bryggning som ska vara i fokus?
- Vilka ska vi intervjua?

Kanske har du uppslag på artiklar som du skulle vilja se eller kanske till och med skriva själv? Skriv gärna några rader, antingen här i tråden eller skicka ett mejl till gustav(a)onekligen.se.
gedman
Hembryggarens redaktion

Re: Vad vill du läsa om i Hembryggaren?

Inläggav gedman » lördag 2010-12-04 01:14

Ingen?
gedman
Hembryggarens redaktion

Inläggav Janne gnoff Berglund » lördag 2010-12-04 10:31

Det vore roligt med en intervju med samtliga de som finns tillgängliga som var med och startade upp shbf.
Varför gjorde de det, vilka var de då och nu, är de med fortfarande och brygger de ännu, hur ser de på vad föreningen blivit jämfört med vad ursprunget var, har de gått vidare och blivit "mer än bara" hembryggare.

Likaså en intervju med de som drog igång domarna i Sverige, hur gick det till, vilka var de, varför gjorde man det, vilken kvalitét skulle vi säga vi har på utbildningen, varför skall man bli domare, vad innebär det att bli domare, hur många domare har vi idag, vad händer med en öl som skickas in till domarklasserna i SM, hur många gånger har utbildningen hållts, hur många har gått jämfört med hur många dyker upp på examination, hur många har examinerats totalt, hur många brukar aktivt delta i dömningen varje år, tips för den som vill läsa till domare.

- Vilka artiklar är roligast att läsa?
* Svårt att svara på, otroligt faktaspäckade artiklar om en viss ingrediens är lärorikt men tar sin tid och att man har rätt inställning till lärande just då. En lite bredare enkelt skriven aritkel kan vara skön att bara läsa igenom i soffan eller på spårvagnen.

- Vad saknas i tidningen idag?
* Jag kan inte påstå att jag saknar någonting innehållsmässigt.

- Fler reportage? Mer fakta?
* En bra blandning skulle jag säga.

- Är det öl eller bryggning som ska vara i fokus?
* Bryggning och hembryggd öl borde vara i fokus, men får gärna blandas med öl i allmänhet. Personligen är jag intresserad även av kommersiella öl och sånt omkring detta.

Nu blir ju det här endast en röst utav alla som läser tidningen, tyvärr är nog långt ifrån alla medlemmar medlemmar på forumet och de läser nog inte varje dag de som är det heller.
Jag kan inte påminna mig om att jag sett någon skriva klaomål, eller hört någon klaga på tidningen, men andra kanske har annat att säga.

Själv är jag glad att det finns de som orkar och kan driva detta, medan jag själv försöker skriva mina bokrecensioner, artiklar om bryggeribesök, samt annat som jag är intresserad av och hoppas att andra kan tycka är roligt att läsa om.
Användarvisningsbild
Janne gnoff Berglund
RIMS-byggare
RIMS-byggare

Inläggav Janne gnoff Berglund » lördag 2010-12-04 11:17

Ytterligare intervjuer som iallafall jag skulle uppskatta:
Prata med de som gått från hembryggning till att starta mikrobryggerier, både de som är igång idag och de som slutat igen.
Många hembryggare verkar drömma om att någon gång ändra bryggningen från hobby till jobb, det vore kul med insikt i hur mycket jobb det är, hur man gör, vad det kostar, hur lång tid tar det innan man får svarta siffror, vilka begränsningar finns det jämfört med hembryggningen, hur räknar man om recepten, vilka tillstånd behöver man, hur lång tid tog det från tanke till första ölen, systembolaget vs pubar, egen pub som alternativ, fat vs flaskor, hur syresätter man 1000 liter öl om man är van att vifta omkring med en stekspade i en plasthink, vad gör man av draven, mm
Användarvisningsbild
Janne gnoff Berglund
RIMS-byggare
RIMS-byggare

Inläggav martinb » söndag 2010-12-05 15:33

Känns som om Gnoff täckt in det mesta jag gärna hade läst om :)
Forummoderator
SHBF Kursledare - Skåne
SHBF Öldomare
Besök Helsingborgs Hembryggargille på Hembryggarbloggen
Användarvisningsbild
martinb
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inläggav Pingen » söndag 2010-12-05 19:42

Hej!

I augusti gick jag hembryggarkursen, sedan dess har det blivit ett antal brygder. Eftersom jag är nybörjare så vill jag gärna läsa mer om hembryggning.

Alltså olika sätt att brygga på.
Receptvarianter.
Hembyggd utrustning.
Etc.

Senaste numret har jag väntat länge på och jag gillade verkligen läsningen. Bosse Bergenståhls berättelse om att bli microbryggare hade varit kul att få en uppföljning på någon gång i framtiden för att se hur det gått för honom.

Tusen Tack för det senaste numret.
:-)
Pingen
Delmäskare
Delmäskare

Inläggav Pelle Hoffman » söndag 2010-12-05 23:59

Tjenare,

Håller med om att Gnoff fått med det mesta som är intressant.
Jag tror många har nån dröm om att få brygga öl kommersiellt och det vore kul att få ta del av erfarenheter som hembryggare som "tagit steget" har. Själv har jag en restaurang och har en vision om pubbryggeri, så nån artikel om det vore intressant - vilka tillstånd krävs, vad är "minimiutrustningen" osv.

Nåt som är kul att läsa om är olika typer av extrema/unika bryggningar, minns till exempel en artikel av Charles Cassino om en bryggning över öppen eld i skärgården (tror jag) när dom kylde ölet i dukar som drogs efter en båt osv.

En annan sak som vore kul är om man i varje nummer har en bryggning med ett öltypstema anpassat för mindre erfarna bryggare, alltså exempelvis sydtysk veteöl eller belgisk blond som bryggs med dom förutsättningar som en nybörjare oftast har, enkel utrustning etc.

Tips inför SM (om nån vill dela med sig :twisted: ), när bör man brygga olika typer av öl för att dom ska ha sin "peak" vid SM?

//Pelle
Pelle
Pelle Hoffman
Torrhumlare
Torrhumlare

Inläggav Dan Nilsson » måndag 2010-12-06 17:43

Hej

Allt om öl är ju intressant, men fokus skall så klart vara på hembryggning.

Eftersom vi har haft lite osäkerhet kring alkohollagen kanske man kan intervjua de olika partierna och deras syn på detta vid sidan om föreningens jurister.

Jag tycker också att "öldomarna provar" varit mycket lärorikt. Domarna får tillfälle att hålla sig aktiva och andra intresserade får tillfälle att förkovra sig och träna sina egna sinnen. En förbättring mot tidigare kunde vara om man i nr 1 presenterar de öl man redovisar i nr3. I nr 2 presenterar man ölen som redovisas i nr4. osv. Då får domarna ett par månader på sig att smaka och rapportera samtidigt som det blir ett stående inslag i tidningen.
Användarvisningsbild
Dan Nilsson
Torrhumlare
Torrhumlare

Inläggav Pelle Hoffman » måndag 2010-12-06 22:53

Dan Nilsson skrev:Jag tycker också att "öldomarna provar" varit mycket lärorikt. Domarna får tillfälle att hålla sig aktiva och andra intresserade får tillfälle att förkovra sig och träna sina egna sinnen. En förbättring mot tidigare kunde vara om man i nr 1 presenterar de öl man redovisar i nr3. I nr 2 presenterar man ölen som redovisas i nr4. osv. Då får domarna ett par månader på sig att smaka och rapportera samtidigt som det blir ett stående inslag i tidningen.

Och då kan dessutom vi andra prova ölen vi med och jämföra våra omdömen med domarnas. Bra idé.

//Pelle
Pelle
Pelle Hoffman
Torrhumlare
Torrhumlare

Inläggav Pelle Hoffman » måndag 2010-12-06 23:11

:idea: Satt och tittade i senaste Hembryggaren och kom på att det vore mycket intressant att ha återkommande intervjuer med Bosse Bergenståhl om hur det går med bryggeriet, vad har hänt sen senast, vilka problem har han stött på, vilka brygder är på gång osv. Här har man ju chansen att få vara med från start..
Pelle
Pelle Hoffman
Torrhumlare
Torrhumlare

Inläggav fredrik.stahl » måndag 2010-12-06 23:13

+1 för "öldomarna provar".

En annan kul grej är klonade kommersiella öl som Brew Your Own alltid har en spalt med. Det börjar ju finnas en del riktigt bra svenska öl som det skulle vara intressant att se klonrecept av. Fast det kräver förstås sin bryggare, det kanske inte är så lätt att få till. Men man kan ju kombinera efterforskningar om själva ölet med lite historik, intervju med bryggare och öldomare. Det skulle kunna ge en slags profil av ölen som kan ge bra tips på vägen utan att det blir ett komplett klonrecept. Målet är ju oftast inte en exakt kopia, man vill ju att det ska bli ännu bättre! :)

Förresten, varför inte ta in en hembryggarprofil som får skriva om sin favorit bland kommersiella öl och brygga en klon?
Användarvisningsbild
fredrik.stahl
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inläggav tuvham » tisdag 2010-12-07 12:01

Jag skulle tycka det var kul att läsa om olika bryggares utrustning och hur de har införskaffat eller själva byggt ihop det. Det skulle vara intressant att läsa om för och nackdelar med just den utrustningen. Sedan skulle jag gärna se mer gör-det-själv reportage, gärna med ritningar, angående utrustning, typ bygg din egen maltkross/lakkärl/spis/kylslinga/kapsyleringsapparat.
Användarvisningsbild
tuvham
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Inläggav assistredo » onsdag 2010-12-08 05:45

"Hemma-hos" reportage (hos hembryggare alltså) - det har förekommit förut - alltid kul.
Björn Petersson
Användarvisningsbild
assistredo
RIMS-byggare
RIMS-byggare

Inläggav Rapax » söndag 2010-12-19 20:01

Alla artiklar som kan hjälpa en att bli en bättre hembryggare eller inspirera till nya projekt är bra.
Rapax
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Inläggav Dan Nilsson » tisdag 2011-01-04 18:48

Nummer tre var under de senaste åren ett tjockare temanummer. Det var trevligt.

Ett förslag skulle vara extraktgivare eller sockerarter. Ungefär som särtrycket "All världens humle", vilken också skulle behöva kompletteras med alla nya humlesorter vi fått de senaste åren.
Användarvisningsbild
Dan Nilsson
Torrhumlare
Torrhumlare

Nästa

Återgå till Föreningen och dess aktiviteter - träffar, tävlingar, tidning etc