Infektion eller?

Stöd till dem som just har börjat eller vill börja brygga

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Kategoriregler
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.

Infektion eller?

Inläggav JanneK » lördag 2009-06-06 22:31

För att göra ett första försök i ölbryggarbranschen satte jag en Coopers Ginger Beer med tillsatt Muntorps Medium Malt Extract.

Jäsningen verkade fungera.

Efter en vecka gjorde jag omtappning för att få bort bottenjästen.

Två dagar senare ser jag "flingor" som svävar runt i övre delen av jäskärlet medan nedre halvan är helt klar.

Kan det vara den fruktade "INFEKTIONEN", eller verkar det helt normalt?

Satsen med Coopers Real Ale till vänster på bild 1 uppför sig exemplariskt och jästen lägger sig direkt på botten. Klar brygd.

Se bilder:

Bild

Bild
Munditia et Patientia
JanneK
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
 
Inlägg: 24
Blev medlem: lördag 2009-06-06 20:54

Re: Infektion eller?

Inläggav Kenneth » måndag 2009-06-08 10:30

Det ser inte ut som en infektion.
Det ser ut som små "flingor" av klumpad jäst som cirklar runt.
Dessa lägger sig på botten så småningom.
Hav tålamod ;)
Härliga tider, strålande tider :)
Användarvisningsbild
Kenneth
Jästodlare
Jästodlare
 
Inlägg: 913
Blev medlem: tisdag 2007-01-02 10:28
Ort: Stenhamra

Re: Infektion eller?

Inläggav JanneK » måndag 2009-06-08 15:49

Tack för det lugnande beskedet. Några dagar senare ser det inte ut som det blir mer flingor, dom bara klumpar ihop sig närmare ytan. Av någon anledning har dom fått för sig att dom är lättare än vatten. :D

Bild

Hur som helst har jag införskaffat ett litet kiselgurfilter för en billig penning som jag tänkte använda för att "rensa upp". Det kanske tar bort en del av smaken men eftersom det här är första försöket är det inte så kinkigt. Bara det blir ett rimligt drickbart öl så kommer min nybörjarentusiasm att täcka över skavankerna. Det enda jag inte gillar är att filtren är märkta 100, 500, 1000, 2000 så jag har ingen aning om det exakta mikrontalet vilket jag tycker skulle vara intressant att känna till.

Bild
Munditia et Patientia
JanneK
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
 
Inlägg: 24
Blev medlem: lördag 2009-06-06 20:54

Re: Infektion eller?

Inläggav Kenneth » måndag 2009-06-08 16:02

Jag misstänker att klumparna lyfts av små bubblor av koldioxid (eller kolsyra) som fäster sig på klumparna.

Angående filtrering:
Om du ska göra det så måste du se till att inte under några omständigheter så in luft i ölet i samband med filtreringen.
Ta ett så grovt filter som möjligt. (minsta siffran)

Personligen skulle jag inte filtrera.
Jag skulle låta ölet stå någon vecka till för att se om inte klumparna lägger sig på botten.
Sedan skulle jag tappa upp ölet på flaska med hjälp av en hävert.
Är det så att jästen lägger sig uppe på ytan så undviker du att tappa ut så mycket öl så att häverten börjar suga från ytan.
Härliga tider, strålande tider :)
Användarvisningsbild
Kenneth
Jästodlare
Jästodlare
 
Inlägg: 913
Blev medlem: tisdag 2007-01-02 10:28
Ort: Stenhamra

Re: Infektion eller?

Inläggav Fredrik Almgren » måndag 2009-06-08 19:43

Vi har provat att filtrera med ett vinfilter som liknade det du har på bilden.
Jag tror inte det blev en fördel - möjligen av följande skäl:

1 - filtret är byggt som en tratt med lock på och det betydde att när väl ölet
passerat filterplattan så droppar det ner på tratten och syresätts - vilket som
Kenneth skrev är dåligt.

2 - Filterplattan satte igen tämligen omgående så att vi tvingades byta till att
trycka ölet från ett fat till ett annat genom filtret

Ölet var ändå inte så blankt som vi hoppats på efteråt.
Jag lägger min röst på att vänta ut sedimenteringen.
My hope is hops
Användarvisningsbild
Fredrik Almgren
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1408
Blev medlem: lördag 2006-10-07 17:54
Ort: Stockholm, Årsta

Re: Infektion eller?

Inläggav tuvham » måndag 2009-06-08 20:24

Jag känner igen dessa klumpar. Jag gjorde nämligen ett försök med Coopers Ale där jag tog två burkar extrakt och den medföljande jästen, en påse. Jag gjorde ingen förkultur. Man måste ju prova för att lära sig! Det skulle ju fungera enligt Coopers själva. Men min öl blev tyvärr odrickbar.
Jag gissar på att jästen inte var kraftfull nog att göra sitt jobb.
Du kan smaka av lite så får du en föraning om var det är på väg.

/Tuve
Användarvisningsbild
tuvham
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
 
Inlägg: 40
Blev medlem: onsdag 2007-06-20 11:45
Ort: Malmö

Re: Infektion eller?

Inläggav JanneK » tisdag 2009-06-09 21:34

Tack för alla tips! Nu efter 12 dagar var jag ganska säker på att all jäsning avstannat och en mätning sa att det borde vara utjäst.
Dags att buteljera.

Bild

Vad jag inte förstår är att det smakar lika sött som saft, sockret borde ju vara borta nu?! :? Jag har också en sats Coopers Real Ale på gång
och den mäter samma 995 men smakar inte det minsta socker. ?!?!!?

En alkomätning ger 7 procent (vilket jag tycker är lite mycket då jag inte boostat brygden på något sätt)

Bild

Eftersom jag investerat i mitt kiselgurfilter beslöt jag mig för att använda det, oxidering eller inte, men använde en liten dunk för att kanske
kunna minska luftexponeringen något.
Och visst fungerade det. Ölet blev klart som pilsner! (Smakpåverkan? Vet ej.)

Bild

Jag satsade på 7 gram socker (dextros) per liter för att få lite kolsyra vid tappningen.

Pluton - Uppställning!

Bild

Flaskan med vit kapsyl innehåller inget tillsatt socker så det är bara ett litet sub-experiment.

Man lär sig en hel del genom praktiska försök. Bland annat hade jag pallat upp en 25 liters jäshink på en stol på en tvättmaskin för att få bra
fallhöjd till kiselgurfiltret och det fungerade finfint till att börja med. Men sedan ville jag luta hinken och lyckade pula in en liten plastlåda snett
från sidan under hinken. Fiffigt. Så var jag nere på knä på golvet för att hålla koll på filtreringen då plötsligt hinken välte och jag fick ett par
liter vört och jäst och hink över mig. Helt nerblött. Nästa gång blir det badbyxor!!! :lol:

Om jag har tillverkat öl vet jag inte, men en sak är säker: Det finns sprit i dom där flaskorna!!!! :D Jag får se om en månad eller två.
Munditia et Patientia
JanneK
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
 
Inlägg: 24
Blev medlem: lördag 2009-06-06 20:54

Re: Infektion eller?

Inläggav Kenneth » onsdag 2009-06-10 12:20

Hoppas att ölet blir bra.
Lite kommentarer runt dina mätningar.
Den så kallade alkoholmätaren som ser ut som en pipett är till för vin(eller sprit?) och fungerar inte för öl.
Vill du få fram alkoholhalten är det bättre att mäta med hydrometern innan jäsningen börjar, så kallat OG (original gravity) och efter jäsning, så kallat FG (final gravity)
Alkoholhalten i volymprocent räknas ut via formeln (OG - FG)*0,131

Du bör kolla att din hydrometer visar korrekta värden.
Till exempel med rent vatten ska visa 1000 och med en 10% sockerlösning ska den visa 1040 om skalan är som jag tror att den är.
Öl ska inte kunna jäsa ut så långt såvida det inte är bakterier som jäser ut allt socker.
Härliga tider, strålande tider :)
Användarvisningsbild
Kenneth
Jästodlare
Jästodlare
 
Inlägg: 913
Blev medlem: tisdag 2007-01-02 10:28
Ort: Stenhamra

Re: Infektion eller?

Inläggav JanneK » torsdag 2009-06-11 19:37

Nej, mina mätningar gav nonsenssvar om man jämför med vad jag läste mig till på nätet. :mrgreen: Ska pröva OG/FG nästa gång med testade mätare.
Munditia et Patientia
JanneK
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
 
Inlägg: 24
Blev medlem: lördag 2009-06-06 20:54


Återgå till Nybryggarhjälp

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 38 gäster

cron