Systembolagets smakklockor

Prata om det mesta

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Systembolagets smakklockor

Inläggav sigdarve » onsdag 2008-09-10 00:49

Hur mycket litar ni på dom? Vi jämför Falcon med Pripps. Båda 5.2% och samma (upplevda) fyllighet och beska, men rätt stor skillnad i sötmaupplevelse. Testen är utförda med 2 års mellanrum. Kan det vara så stor skillnad i sötma, eller beror skillnaden på smakpanelen? Eller mer DMS i Pripps kanske?
Användarvisningsbild
sigdarve
RIMS-byggare
RIMS-byggare

Inläggav Albin » onsdag 2008-09-10 07:10

När det kommer till öl ignorerar jag dem helt.
Albin
Torrhumlare
Torrhumlare

Inläggav Rapax » måndag 2008-10-06 01:23

Jag håller med Albin. När det kommer till öl har Systembolaget inte en tillstymmelse till aning om vad de snackar om.

Deras tidning, Bolaget, rekommenderar veteöl till absolut all mat i hela världen. Ber man någon i en butik välja ut ett öl till en viss maträtt så får man ett svar i stil med "Öhh...eeh...ljus lager, medelstor beska".
Rapax
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Inläggav pere » måndag 2008-10-06 19:07

Spiken i kistan för deras smakpanel är captain morgans spiced gold http://www.systembolaget.se/SokDrycker/ ... kStrangar=

Denna rom ska enligt smakpanelen smaka och dofta såhär.
Doft Stor doft av vanilj, kolade fat, smörkola och nougat.
Smak Oljig, eldig, kryddig smak med jordig ton, inslag av vanilj, arrak och mandel.

Det är i princip bara vanillinessans, inte ens alkoholen går igenom.Möjligtvis kan du känna att det svider i magsäcken på tom mage.
Resten av sakerna har dom bara skrivit in för att dom ser att det står rom på flaskan.
Ingen människa kan dofta eller smaka något annat än vanillin.

Men jag vet ju själv hur jag är som öldomare, samma öl kan upplevas ganska olika olika dagar, så det är inte enkelt. Även bryggerierna gör olika öl i samma burk.
Däremot tror jag att en komitte med shbfdommare skulle göra ett bättre jobb på ölsidan än systembolagets provare gör.

Men visst är falcon export en av dom äckligaste ölen som tillverkats, så länge den är kolsyrad och iskall går den ner men hinner den ljumna sig lite och kolsyran går ur en aning så blir det vidrigt. Däremot tror jag att dom bättrat på receptet lite på falcon bayersk, skulle inte bli förvånad om dom t.om har aromhumle i den ölen.

Jag dricker hellre en smaklös öl än en äcklig öl!
Jag gillar att laga mat med öl, ibland häller jag till och med öl i maten :-)
Användarvisningsbild
pere
Torrhumlare
Torrhumlare

Inläggav Albin » tisdag 2008-10-07 19:26

Kan inte annat än att hålla med om att falcon export är bland det äkligaste öl som finns.
Som tur är finns det ju annan god öl. Handlade lite bitter och pilsner urqell på ica idag.
Albin
Torrhumlare
Torrhumlare

Inläggav jonas.s » tisdag 2008-10-07 20:47

Nja, det finns ju bra mycket värre öl. Sofiero och Kung bland annat, ryser ju i hela kroppen :shock:
jonas.s
Torrhumlare
Torrhumlare

Inläggav Kim » tisdag 2008-10-07 21:49

Kanske dags för en tio-i-botten lista?
Rösta fram Sveriges äckligaste öl. Kora en vinnare (eller guld, silver, brons) och skicka ett fett diplom till vinnaren i bottenligan (gärna med en motivering a'la SM).
Kanske någon tidning nappar på tilltaget och skapar en fräck notis i tidningen om tilltaget. Det ger ju samtidigt reklam åt SHBF - gärna med att många har röstat också.

// Kim
PS! Salle din skräcköl får inte vara med, tyvärr :-)
Snart så är partyt över - äntligen.
Användarvisningsbild
Kim
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inläggav Albin » onsdag 2008-10-08 00:04

Haha, Det vore ju skitkul.
Albin
Torrhumlare
Torrhumlare

Inläggav Jonas » onsdag 2008-10-08 13:10

De kan få tävla i olika klasser:
T.ex. Minst humlesmak, mest DMS, minst maltsmak, etc :lol:
Fast problemet är att då måste man smaka alla dessa usla öl.....
"Jag smakade ett gott öl i England. Jag tror det hette "pint"!"
Användarvisningsbild
Jonas
SHBF Ordförande

Inläggav Kim » onsdag 2008-10-08 19:50

Ett spegelvänt SM med 10 klasser och som grädde på moset årets sämsta köpeöl :-)

Nja, tanken är väl god. Men precis som Jonas skriver; vi skulle tvingas att dricka en jädrans massa äckligt blask. Så en allmän lista med jättemånga röster smäller nog högre ändå, även om tanken är skojig och svindlande.

// Kim
Snart så är partyt över - äntligen.
Användarvisningsbild
Kim
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inläggav Micke Granath » söndag 2008-11-02 20:04

jonas.s skrev:Nja, det finns ju bra mycket värre öl. Sofiero och Kung bland annat, ryser ju i hela kroppen :shock:

Så här skriver Bronsman i sitt senaste nyhetsbrev: "Jag förstår verkligen att vårt Sofiero Original vann guld i World Beer Cup i USA 2004, för det är ett gott och friskt öl med mycket smak."

Jo, jo...
Micke Granath
Användarvisningsbild
Micke Granath
Torrhumlare
Torrhumlare

Inläggav jonas.s » söndag 2008-11-02 23:35

Kan man ju undra vad för andra öl de jämförde med :D
jonas.s
Torrhumlare
Torrhumlare

Inläggav larsgberggren » fredag 2008-11-07 15:42

Till den som är rädd om smaklökarna kan jag säga: Grattis! Du slipper att testa igenom 10 i topp på bolaget. Petra på Tasteline har gjort det åt dig. http://www.tasteline.com/Artiklar_och_g ... i-topp-ol/
Givetvis är det ju inte de 10 bästa som åsyftas, utan 10 i topp i fråga om försäljning.

/LG
Användarvisningsbild
larsgberggren
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Återgå till Allmänt snack