vad brygger ni mer?

Prata om det mesta

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

vad brygger ni mer?

Inläggav Drutten » måndag 2008-03-17 13:04

Hejsan!

Jag satt och slösurfade lite här på forumet och det slog mig att ni där ute i stugorna säkert brygger annat än öl..

Själv håller en billig vinsats på att bubbla hos mig där jag tänkte ta ca hälften och göra cider av (strongbow liknade) efter som jag nu tycker att det är på tok för dyrt att köpa strongbow sedan de slutade med 1L flaskorna.. :cry:

Vad bryggar ni mer?
Musik, öl och vin i varierande ordning.
Användarvisningsbild
Drutten
Torrhumlare
Torrhumlare

Inläggav Janne gnoff Berglund » måndag 2008-03-17 17:04

Förutom öl brygger jag mest mjöd.

Har blivit glögg samt hjälpt frun att fixa vin också.
Användarvisningsbild
Janne gnoff Berglund
RIMS-byggare
RIMS-byggare

Inläggav pere » måndag 2008-03-17 23:16

Cider och mjöd går lätt att göra om man lärt sig grunderna för renlighet och jästomtanke vid ölbryggning.

En gång i tiden gillade jag inte cider och mjöd, men desto mer udda öltyper man får smaka desto mer breddar man uppskattningen för andra drycker tror jag.

Jag borde prova att gör kombucha också, vilket är ett jäst te.

Man får ett gediget intresse för jästsvampar och mikroorganismer med tiden tror jag. Dock inte tillräckligt för att studera till mikrobiolog.

Andra saker som man också kan prova och involverar kunskap om jästsvampar och bakterier är filmjölk, syrade grönsaker och syrad kål.
Naturligvis måste man prova att göra sin egen ost också.

Punsch och glögg har jag också provat, att göra glögg som är bättre än det söta slisket man köper är enkelt.
Andra nöjer sig med att göra sitt favoritöl, det är hedervärt det också :-)

Det värsta jag råkat ut för var när jag samtidigt gjorde en kall grönskasoppa och slabbade med öljäst i samma kök, visserligen några meter mellen vartannan men ändå.
Nästa dag så bubblade grönsakssoppan utan att det var någon värme på och smakade inte särskilt bra. Då trillade poletten ner.

Risvin har jag inte provat, men det är ju inte särkilt gott så det är nog mest därför.
Rödbetsvin har jag testat, det är en udda fågel kan jag lungt säga, det tog flera år för det att sedimentera. Endast den övre halvan av flaskan gick att dricka och det smakade som ett portvin för 40-50 spänn, inte så bra altså.

Krydda brännvinet med malört måste man också göra.

Har funderat på att göra whisky, men tunnan är ju så himla dyr, och är ockuperad i minst 10 år....
Har säkert glömt många saker.
Jag gillar att laga mat med öl, ibland häller jag till och med öl i maten :-)
Användarvisningsbild
pere
Torrhumlare
Torrhumlare

Återgå till Allmänt snack