Återanvändning av kolsyran?

Prata om det mesta

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

återvinna kolsyra

Inläggav sigdarve » måndag 2007-10-15 21:20

Är det nån som vet om det fortfarande finns bryggerier som återanvänder kolsyran från jäsningen?
Användarvisningsbild
sigdarve
RIMS-byggare
RIMS-byggare

Re: återvinna kolsyra

Inläggav Micke Granath » måndag 2007-10-15 21:59

sigdarve skrev:Är det nån som vet om det fortfarande finns bryggerier som återanvänder kolsyran från jäsningen?

De stora bryggerierna gör det men de renar den på något vis. Jag kan ta reda på hur de gör om du vill.
Micke Granath
Användarvisningsbild
Micke Granath
Torrhumlare
Torrhumlare

Re: återvinna kolsyra

Inläggav sigdarve » måndag 2007-10-15 23:49

Micke Granath skrev:De stora bryggerierna gör det men de renar den på något vis. Jag kan ta reda på hur de gör om du vill.

Läste följande och blev lite nyfiken,
"Tidigare var det mycket vanligt att bryggerierna producerade sin egen kolsyra genom att återvinna gas från ölets jäsningsprocess. Det finns fortfarande några som återvinner, i större eller mindre grad, men i huvudsak har man gått bort ifrån detta eftersom kraven till kvalitet och spårbarhet har blivit betydligt hårdare/strängare de senaste åren, och nödvändiga investeringar har följaktligen blivit högre"

Hur dom rener behöver jag inte veta, var bara lite nyfiken på vilka som gör det.
Användarvisningsbild
sigdarve
RIMS-byggare
RIMS-byggare

Inläggav Micke Granath » tisdag 2007-10-16 14:43

Var har du läst detta? Jag frågade en bryggmästare och han hade aldrig hört talas om att koldioxiden skall vara spårbar. Däremot så finns det stora pengar att spara om man återvinner koldioxiden och han tror att alla stora bryggerier gör det.
Micke Granath
Användarvisningsbild
Micke Granath
Torrhumlare
Torrhumlare

Inläggav sigdarve » tisdag 2007-10-16 15:08

Micke Granath skrev:Var har du läst detta? Jag frågade en bryggmästare och han hade aldrig hört talas om att koldioxiden skall vara spårbar. Däremot så finns det stora pengar att spara om man återvinner koldioxiden och han tror att alla stora bryggerier gör det.

Läst det här
Användarvisningsbild
sigdarve
RIMS-byggare
RIMS-byggare

Inläggav svejk » tisdag 2007-10-16 16:13

Det finns till och med en ambitiös hembryggare i USA som tar till vara på koldioxiden som bildas vid jäsningen. Gasen använder han sen för att kolsyresätta och servera det öl han precis bryggt. Jag tror han använder gasen för sitt eget mineralvatten också. Ett riktigt praktbygge!

Kolla själva i den här mastodonttråden om ni är intresserade:
http://www.brewboard.com/index.php?showtopic=7848

Han ger en sammanfattning av bygget med bilder i inlägg #417 och det hittar ni här:
http://www.brewboard.com/index.php?show ... ntry413397
svejk
Nybryggare
Nybryggare

Inläggav Micke Granath » tisdag 2007-10-16 19:52

Galen var ordet sa Bull.
Micke Granath
Användarvisningsbild
Micke Granath
Torrhumlare
Torrhumlare

Inläggav Micke Granath » tisdag 2007-10-16 19:54

sigdarve skrev:Läst det här

Jag har skickat länken vidare. Jag återkommer.
Micke Granath
Användarvisningsbild
Micke Granath
Torrhumlare
Torrhumlare

Inläggav Perry » tisdag 2007-10-16 22:12

Hej

Att återanvända CO2 är lite besvärligt. För att det skall gå över till vätskefas krävs ett tryck på 60 bar vid rumstemperatur, kyler man vätskan behövs ett lägre tryck men det är ända höga tryck som kräver rejäla grejor. Man skulle kunna välja att lagra den i gasform i en stor trycktank men tanken måste vara orimligt stor om det skall rymmas användbara mängder. En annan variant som är användbar är att lagra den i vatten, ju kallare vatten desto mer gas kan tryckas in och då får man ett kolsyrat bordsvatten som kan smaksättas om man vill.
Det krävs en liten oljefri kompressor som och lite reglerdon som trycker gaset till vattnet allteftersom jästen produserar gas. En omvänd tryckbrytare i jästanken borde funka bra. Förmodligen stannar det en massa andra ämnen i vattnet, t.ex. så luktar det ibland riktigt illa vid jäsningen och den doften vill man ju inte ha med i sitt bordsvatten.

Skulle vara kul att prova någon gång
/p
Perry
Torrhumlare
Torrhumlare

Inläggav ford-p » torsdag 2007-10-18 13:42

I princip borde man väl kunna låta en slang gå från jäsröret till en plastsopsäck. När den är full så ansluter man den till en liten kompressor och fyller något lämpligt tryckkärl. Det behövs ju faktiskt inte så mycket till 25 liter öl.

Låt säga att man brukar prima med 6g socker per liter det ger 3g koldioxid vilket är ungefär 1,5 liter koldioxid. För 25 liter öl behöver man 1,5x25=37,5 liter koldioxid.

En 10 liters flaska med 10 bar borde räcka för att trycksätta 25 liter öl.

En bryggning med 25 liter 5% öl avger ca 1000 liter koldioxid.
ford-p
Delmäskare
Delmäskare

Inläggav Perry » torsdag 2007-10-18 20:29

Det funkar nog ganska bra, räkna med en hel del spill, gas som läcker osv. 10 bar är ett ganska högt tryck som kräver en rejäl kompressor.

Man kan ju jämföra det med när gastuben tar slut, då sjunker manometertycket från ca 60 bar till noll. När det har börjat sjunka så har all vätska övergått till gas. Tiden från det att trycket börjat sjunka tills det är noll upplevs som kort och från att trycket på manometern passerat 10 bar så dröjer det inte länge innan den är helt tom, tuben rymmer 10 kg CO2.

Om man föreställer sig att lägga ner så mycket jobb på att återfylla tyben till läger där den håller ca 10 bar så tror jag inte att det är värt besväret. Möjligen om man tar ett större kärl till hjälp, t.ex en gammal 300 liters varmvattenberedare eller större.

Men det är enklare att åka och byta tub när det tar slut, kostar en slant men det är det värt.
Perry
Torrhumlare
Torrhumlare

Återgå till Allmänt snack