Cideräpplen m m

Malt, humle, jäst, vatten, körsbär, tallkottar etc. - hur de kan blandas, vad du har på G och vad du gjort

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Cideräpplen m m

Inläggav peter.z.hogstrom » måndag 2006-09-11 00:00

Hej Peter, Oscar, Mats och alla andra,

Om cider kan jag säga följande.
Engelsk cider görs treditionellt på 1/3 av vardera söta, bittersöta och kärva äpplen.
Själv har jag dock alltid gjort cider på de äpplen jag råkat få tag på just det året och resultatet har alltid blivit riktigt bra vilket kanske en och annan som smakat den de tre år jag haft cider med på ölfestivalen kan intyga. Efter att ha testat såväl ciderjäst, vildjäsning och öljäst jäser jag numera alltid min cider med öljäst och svavlar inte vilket får till följd att den med tiden blir riktigt torr och trevlig eftersom vildjästen så småningom gör sitt. Man bör absolut låta sin cider stå på sekundär / lagringsfat i minst 6 månader men helst 12-18 månader innan man börjar tulla på den för att den ska bli mogen, dvs torr och mumsig.

Åkerö är en klar favorit både som ät och cideräpple men då detta äpple är sött och aromatiskt och utan egentlig syra bör man blanda upp med ngt äpple med viss syra. Men som sagt blanda lite äppelsorter som du får tag på och som mognar på hösten, slut sept/början okt, och låt tiden göra sitt......

Vill man ändå försöka styra sitt val av äpplen så kanske en kombination av några av följande sorter vara lämpligt: Åkerö (Söt, aromatiskt), Alice (söt, syrlig), Belle de Booskop (Syrlig), BOIKEN (söt, syrlig, aromatisk) , Cox Pomona (söt, syrlig, aromatisk) och Ingrid marie (syrlig, aromatisk).

Peter

-----Ursprungligt meddelande-----
Från: peterPUNKTlithnerPÅteliaPUNKTcom [mailto:peterPUNKTlithnerPÅteliaPUNKTcom]
Skickat: den 3 augusti 2006 09:08
Till: Prenumeranter_BryggarenPÅmollehemPUNKTse
Ämne: [Bryggaren] Cideräpplen m m

Hej allihop

Jag har nyligen flyttat till ett hus i Lerum utanför Göteborg, efter många år i lägenhet i Majorna. Tack vare ett antal hjälpsamma deltagare här på listan (och ymnig bevattning...) så har jag nu humle klängades högt på sina störar lite varstans i trädgården. Tack igen!

Nästa projekt är fruktträd. Äpplelträd är ju en självklarhet, och inte särskilt dyra eller svåra att få tag i. Jag vill dock inte bara ha vanliga mat/ätäpplen utan även någon sort som lämpar sig för cidertillverkning.

Min fråga blir alltså om någon av er känner till någon sådan sort, och kanske till och med var man kan få tag på den och om den klarar sig i zon 3.

Andra rekommendationer om fruktträd, bärbuskar, örter eller ogräs mottages också med förtjusning!

Tack på förhand!

/peter, Lerum
peter.z.hogstrom
Torrhumlare
Torrhumlare

Återgå till Recept, bryggtips, litteratur, ingredienser och teorier