Skumma av under kok?

Malt, humle, jäst, vatten, körsbär, tallkottar etc. - hur de kan blandas, vad du har på G och vad du gjort

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Skumma av under kok?

Inläggav Jim [skutte] » söndag 2012-07-22 19:50

Det har säkert disskuterats massor men efter lite googlande så blir jag inte mycket smartare så tänkte lyfta frågan.

Jag har provat att skumma av och även att hoppa över det vid uppkoket av vörten. Från början skummade jag alltid av utan att reflektera över det men har sedan för ett par månader sen slutat skumma av mest för att se skillnad på slutprodukten.

Min tanke genom det hela är att skummet är protein som koagulerat och har helt enkelt skummat av för att slippa risken för att det kokar över men vad har det för andra effekter. Jag tycker dessutom att skummet vid servering verkade vara fastare när man skummat av men det säger emot min logik.

Det här är ett av de områdena som jag behöver lite input runt :D Hur gör ni? och vad är det egentligen man gör när man skummar av förutom att ta bort proteiner.
"Öl byggde kanske denna kropp, Men jag bryggde ölet!"
Jim [skutte]
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Re: Skumma av under kok?

Inläggav Ale Bundy » tisdag 2012-07-24 09:17

Kolla denna tråden, http://humle.se/punbb/viewtopic.php?id=3709
Jag har själv testat olika batcher, skumma eller inte skumma, mer/mindre karamellmalt. Men inte kommit till klarhet vad som ger ett bättre eller sämre skum.
Med fat kan man ju skapa sitt skum som man vill, men det är mest stabiliteten som inte håller topp här.
Ale Bundy
Torrhumlare
Torrhumlare

Inläggav Pugilist » lördag 2012-09-29 12:57

Efter att ha lyssnat på Brew Strong (tror att det var avsnittet om just Head Retention) där de sa att man ska få bättre skumstabilitet om man låter varmdruven koka med så har jag slutat skumma av. Jag vet inte hur mycket sanning som ligger i det, men allt som gör bryggdagen enklare är välkommet.
Absinthen är kommen och jag har det bra.
/August Strindberg, Inferno
Användarvisningsbild
Pugilist
Satsbryggare
Satsbryggare

Inläggav ekstedt » lördag 2012-09-29 19:03

ekstedt
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Återgå till Recept, bryggtips, litteratur, ingredienser och teorier