Brygga med smak av sötpotatis, när ska den tillsättas?

Malt, humle, jäst, vatten, körsbär, tallkottar etc. - hur de kan blandas, vad du har på G och vad du gjort

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Brygga med smak av sötpotatis, när ska den tillsättas?

Inläggav grisen » tisdag 2012-05-01 22:50

Hej internet!

Jag tänkte brygga öl med smak av sötpotatis, inte för mycket potatissmak utan bara litegrann så där i bakgrunden.....

När ska jag tillsätta den? Och hur mycket? 2-3 stora som ligger i under mäsken, och/eller hela koket? behöver man skala dom? Nån som har nåt förslag och tips?`

mvh
grisen
grisen
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Re: Brygga med smak av sötpotatis, när ska den tillsättas?

Inläggav peps » tisdag 2012-05-01 23:51

Jag skulle nog koka dem eller ännu hellre ugnsbaka dem först, sedan mosa dem grovt och köra dem i mäsken. Tänk bara på att jäsningen ställer alla smaker på ända, så det "söta" i sötpotatisen kommer jäsa ut och lämna kvar andra smakkomponenter. Kul idé, du rapporterar naturligtvis tillbaks här när du testat?
Think globally. Drink locally.
Användarvisningsbild
peps
Torrhumlare
Torrhumlare

Inläggav grisen » onsdag 2012-05-02 12:50

Jag kör BIAB-metoden. Så jag undrar om jag antingen ska ugnsbaka potatisen först, lägga in den i mäsken..... lr om jag ska ha dom råa (o skurna mitt itu) i mäsken, + ha i dom i koket? precis som man har humle med i koket för att få smak......

efter lite snabb undersökning på olika forum verkar dom flesta köra på ugnsbaka o sen mosa in dom i mäsken. ... men många verkar oxå bli utan lr få för lite potatissmak..... hittade ingen som sa sig ha provat o lägga i dom råa i mäsken + koka dom i koket......

(yes jag ska försöka uppdatera er om hur d hela går sen... tänkte brygga imorgon....)

/grisen
http://malthumlejastochvatten.wordpress.com/
grisen
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Inläggav martinb » torsdag 2012-05-03 15:32

Vi bryggde en öl med Sötpotatis för något år sedan. Fick rätt dåligt utbyten men det beror nog på att vi kokade den innan vi ugnsrostade den. ca 50% av mäsken var det iaf.
God blev den dock!

Mer info finns bland annat här: http://hembryggarbloggen.blogspot.se/20 ... o-aba.html
Forummoderator
SHBF Kursledare - Skåne
SHBF Öldomare
Besök Helsingborgs Hembryggargille på Hembryggarbloggen
Användarvisningsbild
martinb
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inläggav grisen » fredag 2012-05-04 15:53

Så där ja, nu står jästunnan i garderoben o göttar till sig...

RECEPTET:

Sötpotatisöl!

15 l

Malt
4,3 kg basmalt
0,1 kg vetemalt
0,1 kg brown malt
0,15 kg crystal malt
1,75 kg Sötpotatis, ugnsbakad 1 timme, skalad, (1,2 kg i mäsken, 0,5 kg i koket)

Humle
20 g Magnum 12 % 60 min
25 g Cascade 6,8 % 20 min

Kryddor
Ingefära 1 cm tjock femkrona. 15 min

Jäst
Safale us-05

Mäskning
11 l. ojämn temp. Ca 75 grader på vissa ställen, ca 61 grader på många andra…. (?)….
Blev ca 63 grader efter 1,5 timmar.

Tee-bagging
8 l, 78 grader i drygt 10 min.

Vörtkok
Drygt 1 timme. 2 kastruller. En med humle. En med endast sötpotatis.

Övrigt
3 liter fryst vatten tillsattes efter koket.

anar att det kanske var 1 kg för lite sötpotatis... fastän jag kände sötpotatissmak på vörten....
OG 1065... lite högt.... men men...varför inte.

DSC04397 (225x300).jpg
DSC04397 (225x300).jpg (88.01 KiB) Visad 1016 gånger
grisen
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Inläggav Torgny » lördag 2012-05-05 00:59

Det finns ett klonrecept på The Bruery's Autumn Maple på nätet som jag funderar på att brygga vilket innehåller bland annat sötpotatis (grillade och mosade med skal och allt i mäsk och kok).
Mycket intressant recept. Har tyvärr aldrig provat originalet.
http://www.blackalleybrewing.com/2011/0 ... maple.html
http://www.blackalleybrewing.com/2011/0 ... ambic.html
Cheers/L'chaim/Proost/Prost/Salud/Salut/Santé/Skål/Sláinte
The Brewing Network, Basic Brewing
Användarvisningsbild
Torgny
Torrhumlare
Torrhumlare

Inläggav grisen » onsdag 2012-05-09 15:28

OG var 65..... hur mkt brukar det sjunka ner till? 25? 15? vad är lagom så att säga.....?
grisen
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Inläggav peps » torsdag 2012-05-10 00:01

Du får nog ta det som det blir, eftersom du inte riktigt vet mäsktempen och ingen (?) vet någonting om sammansättningen av sötpotatisen. Jag hade nog gissat på att du borde landa vid 1,018 plus/minus 0,003 eller så. Låt den jäsa tills den är synbarligen färdig (ytan relativt blank och koldioxidproduktionen nästan avstannad) och mät så får vi se om värdet är vettigt.
Användarvisningsbild
peps
Torrhumlare
Torrhumlare

Inläggav grisen » fredag 2012-05-11 17:05

]Hej hej!

Efter att ha läst lite om att Safale US-05 kan ibland ge lite jästig smak (??).... - åtminstone om man inte kör en sekundär jäsning + vill dricka den ganska direkt efter kolsyrelagringen på 2 veckor.... vilket jag vill. kan inte hålla mig flera veckor månader för att smaken ska "mogna".... - Så hällde jag idag, dag 8, över vörten i en annan jästunna o tänkte lämna den där några dagar till..... OG var 1022... så jäsningen har gott rätt bra hittills. blev lite orolig för det va lite små ljusbruna prickar på ytan av vörten + lite för mycket skum för dag 8 tycker jag.... NU är det ganska blankt på ytan av ölet o det smakade helt OK. lite mer kolsyra än vad jag är van vid. inte jättemkt sötpotatissmak lr ingefärasmak. men det kommer kanske lite mer sen... färgen är sunkigt härligt orange...
DSC04412 (800x600) (190x200).jpg
DSC04412 (800x600) (190x200).jpg (56.86 KiB) Visad 883 gånger
grisen
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Inläggav peps » fredag 2012-05-11 21:00

grisen skrev:Efter att ha läst lite om att Safale US-05 kan ibland ge lite jästig smak (??).... - åtminstone om man inte kör en sekundär jäsning + vill dricka den ganska direkt efter kolsyrelagringen på 2 veckor.... vilket jag vill.

Hm, ah, det där tror jag är lite av en missuppfattning. Det är jästen som gör att ölen blir "färdig", alltså att de jästrelaterade bismaker (äpplighet, smörkola, andra estrar och fenoler) processas färdigt till alkohol. Så om du dekanterar bort ölen från jästkakan saktar du ner mognadsprocessen. I just ditt fall här spelar det nog inte så stor roll, eftersom du fortfarande verkar ha aktiv (om än avtagande) jäsning gående.

Ser fin ut den ölen. Givet SG 1,022 och fortfarande så pass aktiv jäsning skulle jag tro att den går åtminstone nedåt 1,015 innan den är färdig.
Användarvisningsbild
peps
Torrhumlare
Torrhumlare

Inläggav grisen » lördag 2012-05-12 13:03

jag tänkte att ölet skulle vara lite lagom sött, o kände inte så mkt sötma när jag provsmakade den häromdagen så jag tänkte kapsylera ölet på flaska imon. dag 10 är det då. det slutade småbubbla dag 4.... och senaste 3 dagarna har det kommit 1 liten bubbla var 3e minut ungefär...

blir det mindre sött om jag låter det jäsa ut 2 veckor? för det vill jag inte. om jag låter det jäsa några dagar till o det jäser ner några pinnar till, då blir det mer alkohol i ölet,... blir det mer beskt då oxå? (gillar inte många öl på systemet som är över 7 % ..... undantag är flera belgiska söta öl!) alkoholstyrkan är lagom nu,.. (nästan 6%)

/
hästen
grisen
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Inläggav brandemannen » lördag 2012-05-12 17:47

Om du fortfarande har aktiv jäsning är det inten bra idé att flaska. Du riskerar överkarbonerat öl eller i värsta fall flaskor som exploderar eller skjuter fontäner när du öppnad. Spara någon dag till och mät om så att jäsningen verkligen stannat.
brandemannen
Torrhumlare
Torrhumlare

Inläggav grisen » söndag 2012-05-13 18:49

men jag har väl knappast en aktiv jäsning nu? en liten bubbla ungefär var 3e minut.... d slutade bubbla aktivt i röret för ca 5 dagar sen... imon kapsylerar jag.
grisen
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Inläggav brandemannen » söndag 2012-05-13 20:17

Jag fick intrycket av dina frågor att det fortsatt jäsa eftersom du frågar om det blir mindre sött om du jäser i 2 veckor, om du jäser det några dagar till etc. Det lät som att du hade uppfattningen att det fortfarande jäste. Om det jäst ut så har det jäst ut, har det inte jäst ut har det inte jäst ut. Smaken kommer kanske inte förändras så mycket men om det får stå på jästen ett par extra dagar så gör det inget. Jästen städar upp lite som den lämnat efter sig men det kommer den fortsätta att göra i flaskan också (men möjligen tar det lite längre tid om det är lite jäst i suspension).

Så är du bara säker på att det har jäst färdigt så kan du flaska. Väntar du ett par dagar gör det inget negativt för smaken och kanske sedimenterar jästen ner lite till.
brandemannen
Torrhumlare
Torrhumlare

Inläggav fredrik.stahl » måndag 2012-05-14 18:37

+1 Brandemannen. Det är sällan en bra idé att försöka avbryta jäsningen innan det jäst ut. Det är nästan omöjligt att förhindra att det jäser ut helt, då måste man t.ex. mikronfiltrera eller pastörisera, och inte ens då kan man vara helt säker på att det håller sig i flaskan. Utjäsningen kontrollerar man istället genom val av maltsorter & råfrukt, mäsktemperaturerna och jästvalet.

Men du har rätt i farhågan att ölet kan smaka mer beskt om det jäser ut mer. Upplevd beska påverkas mycket av hur mycket restsötma ölet har. T.ex. kommer tjeckisk pilsner undan med högre IBU än tysk pilsner eftersom den har betydligt högre restsötma.
Användarvisningsbild
fredrik.stahl
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Nästa

Återgå till Recept, bryggtips, litteratur, ingredienser och teorier