öl till midsommar?

Malt, humle, jäst, vatten, körsbär, tallkottar etc. - hur de kan blandas, vad du har på G och vad du gjort

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

öl till midsommar?

Inläggav Fahlman » måndag 2012-04-02 07:02

Funderar på att brygga ett öl till midsommar. tänkte ta med det till midsommarfesten och vill att det ska vara ett enkelt öl som alla kan gilla.
dvs någon enkel pilsner typ carlsberg, heineken ellet likn alt något lättare alternativ så som miller eller corna.
Någon som har något bra tips på recept alt malt , humle som kan vara bra att använda.
alla tips är välkommna.
Användarvisningsbild
Fahlman
Delmäskare
Delmäskare

Re: öl till midsommar?

Inläggav gedman » måndag 2012-04-02 20:53

Att brygga ljusa lager är något av det svåraste du kan göra. Av dina frågeställningar låter det lite som att du inte är en så erfaren bryggare, så jag tycker det är fel väg att gå. Det är mycket enklare att göra en bra american pale ale eller varför inte en saison - båda fungerar utmärkt till midsommar.

Recept hittar du enklast genom att söka efter öltyp i receptdatabasen på http://shbf.se/index.php/recept.html
gedman
Hembryggarens redaktion

Inläggav assistredo » måndag 2012-04-02 21:35

Fahlman skrev: det ska vara ett enkelt öl som alla kan gilla.

Som gedman säger - en lager som du tar upp exempel på är inte lätt att brygga om än lättdrucket.

Man kan gissa sig till att konsumenterna ifråga inte domineras av ölnördar så det som bör bli något ljust och inte för beskt. Lagerbryggning kräver vanligtvis kyla men det finns lagerliknande öl som kan bryggas vid högre temperaturer. Jag föreslår därför en s.k. "california common/steam beer". Det finns ett recept i receptdatabasen där man kanske kunde minska på den första humlegivan något för att reducera beskan.
Björn Petersson
Användarvisningsbild
assistredo
RIMS-byggare
RIMS-byggare

Inläggav Runo » måndag 2012-04-02 22:41

Mitt förslag är att du brygger en Kölsch. Den jag brukar brygga har alltid blivit uppskattad. Eller en witbier. Jag bryggde en Hoegaardenkopia på uppodlad jäst från Hoegaardenflaskor till vår midsommarfest förra året. Då följde jag Kenneths recept som finns här på forumet någonstans. Sedan håller jag inte med de ovanför att det är svårt att brygga en god pilsner.
Runo
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Inläggav Fahlman » tisdag 2012-04-03 06:58

Hej. tack för tipsen. Låter kanske oerfaren men är kanske inte så oerfaren som det kanske låter även om jag har en del att lära fortfarande :-)
Har bryggt både lager och pilsner med gott resultat förut men just nu är det dock för varmt i källaren för kunna göra en bra lager.
Witbier är ett bra förslag med det var faktiskt min sensaste bryggning och den älskade min flickvän så den såg jag inte mycket av... finns bara några få flaskor kvar. Men då det var min senaste så jag är sugen på att göra något annat till midsommar.
Ska kolla både på california common/steam beer & Kölsch. de kan vara intressant. Tacksam för tipsen och kom gärna med fler.. :P
Användarvisningsbild
Fahlman
Delmäskare
Delmäskare

Inläggav Jonas » tisdag 2012-04-03 12:24

Själv har jag slutat att brygga vad jag tror andra ska gilla och till min glädje istället upptäckt att väldigt många människor är rejält trötta på "storstarkljuslager". När jag i höstas på jobbet bjöd på en APA, lik Sierra Nevadas blev den väldigt populär. Flera damer i 60-årsåldern som jag vet kan en hel del om vin, kom fram och sa: "-Tänk att öl kan smaka så här gott" De trodde att öl skulle smaka som krogens storstark och drack därför hellre vin. En av damerna berättade att hon numera köper en ny öl i veckan från "den roliga hyllan" på systemet och hon har insett att det finns massor av god öl.
Ska vi frälsa den stora massan tror jag i och för sig att vi inte ska börja med de allra tuffaste hårdhumlade varianterna, men inte heller att vi ska bjuda på det som de allra flesta av ren slentrian redan dricker. Brygg något som smakar av malt och humle så brukar de allra flesta gilla det.
"Jag smakade ett gott öl i England. Jag tror det hette "pint"!"
Användarvisningsbild
Jonas
SHBF Ordförande

Inläggav Fahlman » tisdag 2012-04-10 09:14

har försökt frälsa min vänner och släktingar ett antal ggr genom att låta dom prova flera olika öl från systemet och även några av mina egna som jag tycker varit bra utan något vidare bra resultat. dom är av den där typen "jag vill ha en enkel stor stark" typen som tycker allt annat smakar konstigt.
men f..n den som ger sig! jag ska nog försöka igen. :)
Användarvisningsbild
Fahlman
Delmäskare
Delmäskare

Återgå till Recept, bryggtips, litteratur, ingredienser och teorier