Extrakt, men ändå svagare än beräknat??

Malt, humle, jäst, vatten, körsbär, tallkottar etc. - hur de kan blandas, vad du har på G och vad du gjort

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Extrakt, men ändå svagare än beräknat??

Inläggav eberlund » torsdag 2012-03-22 11:41

Hej

Bryggde ett öl i helgen, men en sak fattar jag inte. Har använt extrakt förr och då har beräkningarna i Beersmith stämt på pricken mer eller mindre men inte denna gången.

Just nu sitter jag på jobb så minns inte exakt receptet men ungefär såhär.

Batch size 25 liter (angett i BS) .. dvs totala mängden som skulle ner i jäskaret var 25 liter.

Jag gjorde en liten brew in a bag också mest för lite extra smak med lite special b och karamellmalt. 1 kg malt i 7 liter vatten som jag bara hade i ugnen en timme för att hålla värmen. OG där var så klart lågt men där var jag bara ute efter smakerna.

Sen under kok körde jag i humlen som vanligt och tillsatte 8 påsar, dvs 4kg ljust extrakt. enligt beersmith skulle den mängden malt och 25 liter ge ett OG på 1060 om jag inte minns fel. Jag antog kallt att det stämde så tog inget OG efter kok utan jag bara spädde till 25 liter i hinken. Då visar OG 1048. Hur kunde det hända? Så istället för ett öl på runt 6% (vid FG 1015) så blir det 4.3%.

Enligt humle.se så ska en ett kilo extrakt motsvara 8 liter "normalstarkt öl" vilket jag gissar är 5%. 3 kg skulle gett det, jag hade 4 kg och det hamnar på 4.3 typ...

Tidigare gånger jag använt extrakt har jag inte haft såna här problem... en sak när man gör helmalts och misslyckas med effektiviteten men med extrakt ska väl inte detta kunna hända... för det ska väl inte spela nån roll hur mycket koket är på? Mängden vätska i slutändan och en given mängd exktrakt ska väl ge ett visst OG?

Dvs om man ska ge exempel.

Koka 28 liter, bortkokt 3 liter, 4 kg extrakt = 25 liter kvar med 4 kg extrakt i
Koka 15 liter, bortkokt 3 liter, 4 kg extrakt + spä ut med 13 liter = 25 liter med 4 kg extrakt i

Borde ge samma OG? Om inte så får nån gärna förklara för mig

mch kristian
http://www.olradet.se - En ölblogg om öl, ölprovningar och hembryggning på ett lättsamt sätt
eberlund
Torrhumlare
Torrhumlare

Re: Extrakt, men ändå svagare än beräknat??

Inläggav Jonas » fredag 2012-03-23 14:58

Vad använder du för att mäta OG? Kan det vara något fel på mätaren?
"Jag smakade ett gott öl i England. Jag tror det hette "pint"!"
Användarvisningsbild
Jonas
SHBF Ordförande

Inläggav eberlund » onsdag 2012-03-28 08:44

Jag använder samma hydrometer som jag alltid använder.. en sån vanlig från humlegården. och jag mätte vid runt 21-22C på vörten... borde inte vara nåt fel på den, fungerat fint och visat enligt beräkning förr :(
http://www.olradet.se - En ölblogg om öl, ölprovningar och hembryggning på ett lättsamt sätt
eberlund
Torrhumlare
Torrhumlare

Inläggav peps » onsdag 2012-03-28 09:47

Var det ordentligt omrört när du mätte? Jag fick en liten överraskning en gång när jag skulle mäta SG före kok (direkt efter lakning) och tog ett prov från ytan...
Think globally. Drink locally.
Användarvisningsbild
peps
Torrhumlare
Torrhumlare

Inläggav bohumle » onsdag 2012-03-28 12:54

peps skrev:Var det ordentligt omrört när du mätte? Jag fick en liten överraskning en gång när jag skulle mäta SG före kok (direkt efter lakning) och tog ett prov från ytan...

Jo det där med överraskning kan jag absolut hålla med på, vid min andra helmaltsbryggning , så glömde jag röra om vörten efter färdig lakning. Blev mycket besviken över verkningsgraden, pytsade sedan i 600 g maltextrakt i koket för att kompensera, det visade sig sen att OG blev väldigt hög, fick späda i stället, alltså hade jag rört om ordentligt så hade jag sparat maltextrakt samt sluppit späda, nu för tiden så glömmer jag aldrig att röra
Användarvisningsbild
bohumle
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inläggav eberlund » torsdag 2012-03-29 12:09

Ja jag skakade om i jäshinken rejält innan mätning. Slängde sen i jästen och skakade ännu mer.... funderade också på blandningen efter min första mätning. Så jag skakade om lite till och tog en ny mätning och den visade samma.
eberlund
Torrhumlare
Torrhumlare

Återgå till Recept, bryggtips, litteratur, ingredienser och teorier