Första bryggen

Malt, humle, jäst, vatten, körsbär, tallkottar etc. - hur de kan blandas, vad du har på G och vad du gjort

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Första bryggen

Inläggav sebastianasp » onsdag 2012-01-18 00:38

Efter att min jäshink stått i källaren i drygt två veckor och aktiviteten verkat upphöra så lyfte jag försiktigt på hinken för att få "igång" jästen något igen. Avvaktade en dag och märker att den verkar vara klar. Då är det ju dags för primning och tappning på flaska. Sagt och gjort så är äntligen min första öl klar och jag är numera fast när jag märker hur god en hemmafixad öl faktiskt kan vara :)

Jag har följt receptet på MaltMagnus hemsida och jag var helt hundra på att jag inte lyckades bra överhuvudtaget, men efter att smakat på ölen nu (innan primning och tappning) så märker jag inte av någon suspekt jästsmak och jag känner en härlig doft samtidigt som beskan är precis lagom framträdande. Nu håller jag bara mina tummar för att smaken sitter i och eventuellt blir ännu bättre på flaskan :) Jag körde på med hink-i-hink som lakkärl, men har redan nu bestämt mig för att fixa en ombyggd kylbox då det verkar enklare och mindre spill och kladd.

Nu när jag inte är någon expert på långa vägar utan den erfarenheten kommer med tiden hoppas jag, så undrar jag om OG (1060) och FG (1013) är bra värden? Vad jag förstår och hur jag räknar ut alkoholhalten i ölen så ligger den då på 6,2%, vilket är något högre än beräknat. Det var räknat på 5%. Vad kan detta bero på? Om det nu är så enkelt att svara på det dvs. Oavsett, nu är jag fast i träsket. Och stort tack till alla er medlemmar på forumet som gjort min väg hit så mycket enklare :D Jag bifogade även en bild på hur ölen såg ut innan tappning.

IMG_0237.jpg
bild på mitt öl
sebastianasp
Nybryggare
Nybryggare

Re: Första bryggen

Inläggav Eric Josefsson » onsdag 2012-01-18 19:52

Grattis till ditt först öl!

Jag körde Maltmagnus recept i Beersmith, enligt detta får man med normalt utbyte (75%) og 1.061

Med dina värden OG 1.060 (som ju var i princip spot on mot Beersmiths teoretiska) och FG 1.013 (som låter helt normalt) så har vi i beersmith 4,9 viktprocent, så jag funderar på om det är viktprocent Maltmagnus avser med 5% i sitt recept.
Omräknat till volymprocent så har vi 6,2 precis som du säger.
/Eric
Användarvisningsbild
Eric Josefsson
Torrhumlare
Torrhumlare

Återgå till Recept, bryggtips, litteratur, ingredienser och teorier