Råd inför första belgobryggningen

Malt, humle, jäst, vatten, körsbär, tallkottar etc. - hur de kan blandas, vad du har på G och vad du gjort

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Råd inför första belgobryggningen

Inläggav Pelle Hoffman » torsdag 2011-12-01 11:14

Tjenare,

Nu är det dags för det första försöket att brygga en belgisk öl. Jag tänkte försöka mig på en tripel.
Skulle vara tacksam för råd; vilken jäst funkar bra, temperatur vid mäskning/jäsning, vilka humlesorter passar och vad ska man sikta på för IBU?
Är det standard med koriander ellerr bara en smaksak?

Har också läst att det är bra att sockra under jäsningen, hur funkar det, och vilket socker ska man använda?

//Pelle
Pelle
Pelle Hoffman
Torrhumlare
Torrhumlare

Re: Råd inför första belgobryggningen

Inläggav ekstedt » torsdag 2011-12-01 11:30

För att brygga en "klassisk" tripel a la Westmalle, ska man göra ungefär så här:

Använd bara pilsnermalt + 10-20 % strösocker. Vid en 20-literssats kan 7 kg malt + 1 kg socker vara en bra kombination. Mäska så lågt du vågar, exempelvis 63-65 C. Sockret pytsar du i under koket, exempelvis 10-20 minuter från kokslutet.

Använd klassiska humlesorter som Saaz, Spalter, Styrian Golding, EKG eller liknande. Sikta på runt 30 IBU och var återhållsam med sena humlegivor.

Koriander och andra kryddor är inte standard hos belgiska bryggare men förekommer. En vanlig åsikt om kryddor är att om man kan särskilja vilka kryddor som har använts så har man använt för mycket. Jag skulle rekommendera att skippa kryddor första gången.

Jäs ganska varmt (ca: 25 C) med en bra jäst. Att välja jäst är ju halva grejen och är mycket en smaksak, men varför inte prova med Wyeast 3787 (Westmalle) eller Wyeast 1214 (Chimay).

Jag tror det kan vara en bra idé att göra en ganska renodlad tripel enligt ovan vid första försöket. När du känner att du börjar få kläm på att brygga belgiskt kan du börja experimentera med andra maltsorter, kryddor, amerikansk humle etc. Angående kryddor så kan man experimentera på flaskbasis, d.v.s. man pytsar ner kryddor i några flaskor vid flasktappning. Det ger också en möjlighet att prova sig fram till en bra dosering. Tänk på att kryddorna bör desinficeras på något sätt.
ekstedt
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inläggav ekstedt » tisdag 2011-12-06 10:12

ekstedt skrev:Använd bara pilsnermalt + 10-20 % strösocker. Vid en 20-literssats kan 7 kg malt + 1 kg socker vara en bra kombination.

Det här skulle jag nog vilja ändra till 6 kg malt + 1 kg socker vid närmare eftertanke. Då hamnar man på OG 1080-1090 vilket är fullt tillräckligt.
ekstedt
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inläggav CalleT » tisdag 2011-12-06 11:29

Det kan även vara en bra idé att hålla noga koll på pH om man tänker brygga en trippel. Bara ljus malt kan lätt ge för högt pH om man inte håller koll, vilket ger en jobbig opassande strävhet som tränger fram ordentligt i det torra ölet med den högre alkoholen och lägre humligheten.

/Calle
CalleT
Torrhumlare
Torrhumlare

Inläggav Pelle Hoffman » måndag 2011-12-12 16:15

Tack för svaren, idag ska det bryggas.
Har hittat en Westmalle tripel klon att utgå ifrån.
Siktar på OG 1080, ibu 35.

//Pelle
Pelle
Pelle Hoffman
Torrhumlare
Torrhumlare

Återgå till Recept, bryggtips, litteratur, ingredienser och teorier