Moderatorer: martinb, Webbgrupp

mattias hellstrom skrev:förklistra=koka havregrynsgröt.

Foodhead 1 skrev:Det här är jag också nyfiken på. Andra källor verkar tycka att grynen vill ha raster vid lägre temperatur, vilket ju inte är detsamma som grötkok. Vad ger egentligen vilken effekt?

Weinkeller skrev:Tips är att rosta havregrynen ett par veckor i förväg. (Enligt "Brewing Classic Styles" tror jag.)
Dock tycker jag inte att man behöver göra det, det går att få nötighet på annat vis också tex, dark ale-,amber-, abbey -och biscuitmalt.
Man kan mäska med havregrynen som de är eller koka gröt först och tillsätta den. Jag tycker att utbytet har blivit bättre när man först kokat grynen särskilt om man har dåligt med enzymatisk malt eller en utspädd mäsk.
Sen tycker jag att du ska köra en annan jäst, WLP004 Irish Ale tex är suverän till ändamålet.

henkeboy skrev:Om man kallmäskar de mörkare maltsorterna så får de en mjukare karaktär, antar att samma sak gäller för grynen?

Punisher skrev:Hur gör man när man rostar havregrynen?

Sebastian Berg skrev:
Det är inte därför man mäskar havregryn i lägre temperatur. Det man brukar göra med havregrynen är en beta glukan-rast som bryter ner fibrer (betaglukan) vilket hjälper mäsken att inte bli, vad de beskriver på engelska som, gummy.
När man gör en oatmeal stout är det eftertraktat att få en tjockare munkänsla vilket gör att man inte har en beta-g.-rast (upp till 50 gr. c). Om man får problem med lakning kan det vara smart att ha en i fortsättningen dock.
Nu vet jag inte vilken volym ditt recept är anpassat för och därför inte heller ditt tänkta OG. Men glöm inte att göra en passande förkultur. Eftersom du har en ganska hög mäsktemperatur kommer vörtens förjäsbarhet vara lägre. Sen brukar Engelska jästsorter jäsa ut lite mindre jämfört med wlp001 och 1056 etc. Med en engelsk jästtyp tillsammans med en lågt förjäsbar vört och på det för lite jäst kan det bli förvirrande ifall ölet inte jäser ut. För att utveckla receptet till nästa gång (och för ett tiotal andra anledningar) är det mycket viktigt med tillräckligt med jäst. Men det visste du säkert redan!

Återgå till Recept, bryggtips, litteratur, ingredienser och teorier
Användare som besöker denna kategori: Grindcrusher och 4 gäster