Första Oatmeal Stout

Malt, humle, jäst, vatten, körsbär, tallkottar etc. - hur de kan blandas, vad du har på G och vad du gjort

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Första Oatmeal Stout

Inläggav henkeboy » tisdag 2012-07-03 22:46

Har börjat fila på min första Oatmeal stout och skulle vilja höra era tankar och funderingar om mitt recept:

4 kg Pale ale malt
1 kg Rostat havregryn
0,35 kg Chokladmalt
0,3 kg Crystal 150
0,1 kg Rostat korn
30 g Northern Brewer 10 % (60 min)
1 pkg Safale S-04

-> Mäskar under 90 min vid 68 grader
-> Rostar havregrynen under 60 min vid 150 grader

Vad tycker ni, är det något som man borde ändra på?
Har även hört att man ska förklistra havregrynen, vad innebär det?
Användarvisningsbild
henkeboy
Satsbryggare
Satsbryggare

Re: Första Oatmeal Stout

Inläggav mattias hellstrom » onsdag 2012-07-04 00:29

förklistra=koka havregrynsgröt.
mattias hellstrom
Delmäskare
Delmäskare

Första Oatmeal Stout

Inläggav Foodhead 1 » onsdag 2012-07-04 23:41

Det här är jag också nyfiken på. Andra källor verkar tycka att grynen vill ha raster vid lägre temperatur, vilket ju inte är detsamma som grötkok. Vad ger egentligen vilken effekt?
Användarvisningsbild
Foodhead 1
Torrhumlare
Torrhumlare

Inläggav henkeboy » torsdag 2012-07-05 00:09

mattias hellstrom skrev:förklistra=koka havregrynsgröt.

Och efter förklistret är det väl bara att låta gröten mäska med de andra malterna? :wink:
Användarvisningsbild
henkeboy
Satsbryggare
Satsbryggare

Inläggav henkeboy » fredag 2012-07-06 13:36

Foodhead 1 skrev:Det här är jag också nyfiken på. Andra källor verkar tycka att grynen vill ha raster vid lägre temperatur, vilket ju inte är detsamma som grötkok. Vad ger egentligen vilken effekt?

Om man kallmäskar de mörkare maltsorterna så får de en mjukare karaktär, antar att samma sak gäller för grynen? :?
Användarvisningsbild
henkeboy
Satsbryggare
Satsbryggare

Inläggav Weinkeller » söndag 2012-07-08 17:26

Tips är att rosta havregrynen ett par veckor i förväg. (Enligt "Brewing Classic Styles" tror jag.)
Dock tycker jag inte att man behöver göra det, det går att få nötighet på annat vis också tex, dark ale-,amber-, abbey -och biscuitmalt.
Man kan mäska med havregrynen som de är eller koka gröt först och tillsätta den. Jag tycker att utbytet har blivit bättre när man först kokat grynen särskilt om man har dåligt med enzymatisk malt eller en utspädd mäsk.

Sen tycker jag att du ska köra en annan jäst, WLP004 Irish Ale tex är suverän till ändamålet.
Användarvisningsbild
Weinkeller
Torrhumlare
Torrhumlare

Inläggav henkeboy » måndag 2012-07-09 16:42

Weinkeller skrev:Tips är att rosta havregrynen ett par veckor i förväg. (Enligt "Brewing Classic Styles" tror jag.)
Dock tycker jag inte att man behöver göra det, det går att få nötighet på annat vis också tex, dark ale-,amber-, abbey -och biscuitmalt.
Man kan mäska med havregrynen som de är eller koka gröt först och tillsätta den. Jag tycker att utbytet har blivit bättre när man först kokat grynen särskilt om man har dåligt med enzymatisk malt eller en utspädd mäsk.

Sen tycker jag att du ska köra en annan jäst, WLP004 Irish Ale tex är suverän till ändamålet.

Tack för tipsen! :D
Användarvisningsbild
henkeboy
Satsbryggare
Satsbryggare

Inläggav Sebastian Berg » torsdag 2012-07-12 11:42

henkeboy skrev:Om man kallmäskar de mörkare maltsorterna så får de en mjukare karaktär, antar att samma sak gäller för grynen? :?

Det är inte därför man mäskar havregryn i lägre temperatur. Det man brukar göra med havregrynen är en beta glukan-rast som bryter ner fibrer (betaglukan) vilket hjälper mäsken att inte bli, vad de beskriver på engelska som, gummy.
När man gör en oatmeal stout är det eftertraktat att få en tjockare munkänsla vilket gör att man inte har en beta-g.-rast (upp till 50 gr. c). Om man får problem med lakning kan det vara smart att ha en i fortsättningen dock.

Nu vet jag inte vilken volym ditt recept är anpassat för och därför inte heller ditt tänkta OG. Men glöm inte att göra en passande förkultur. Eftersom du har en ganska hög mäsktemperatur kommer vörtens förjäsbarhet vara lägre. Sen brukar Engelska jästsorter jäsa ut lite mindre jämfört med wlp001 och 1056 etc. Med en engelsk jästtyp tillsammans med en lågt förjäsbar vört och på det för lite jäst kan det bli förvirrande ifall ölet inte jäser ut. För att utveckla receptet till nästa gång (och för ett tiotal andra anledningar) är det mycket viktigt med tillräckligt med jäst. Men det visste du säkert redan!
Sebastian Berg
Torrhumlare
Torrhumlare

Inläggav Punisher » torsdag 2012-07-12 15:34

Hur gör man när man rostar havregrynen?
Punisher
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Inläggav Sebastian Berg » fredag 2012-07-13 20:03

Punisher skrev:Hur gör man när man rostar havregrynen?

Randy Mosher skriver att man ska ha dem i ugnen på 149 grader tills de börjar lukta som kakor.
Sebastian Berg
Torrhumlare
Torrhumlare

Inläggav henkeboy » fredag 2012-07-20 21:18

Sebastian Berg skrev:
Det är inte därför man mäskar havregryn i lägre temperatur. Det man brukar göra med havregrynen är en beta glukan-rast som bryter ner fibrer (betaglukan) vilket hjälper mäsken att inte bli, vad de beskriver på engelska som, gummy.
När man gör en oatmeal stout är det eftertraktat att få en tjockare munkänsla vilket gör att man inte har en beta-g.-rast (upp till 50 gr. c). Om man får problem med lakning kan det vara smart att ha en i fortsättningen dock.

Nu vet jag inte vilken volym ditt recept är anpassat för och därför inte heller ditt tänkta OG. Men glöm inte att göra en passande förkultur. Eftersom du har en ganska hög mäsktemperatur kommer vörtens förjäsbarhet vara lägre. Sen brukar Engelska jästsorter jäsa ut lite mindre jämfört med wlp001 och 1056 etc. Med en engelsk jästtyp tillsammans med en lågt förjäsbar vört och på det för lite jäst kan det bli förvirrande ifall ölet inte jäser ut. För att utveckla receptet till nästa gång (och för ett tiotal andra anledningar) är det mycket viktigt med tillräckligt med jäst. Men det visste du säkert redan!

Jag hade tänkt mig en volym på 20-25 liter, men blir det bättre ifall jag mäskar i en något lägre temp, än 68 C, för att höja vörtens förjäsbarhet? Planerar även att använda en Irish Ale jäst (Brewer's Choice 1084 Activator), som ska fungera som substitut till wlp004 irish ale, den ska väl räcka till mina 20-25 liter?
Användarvisningsbild
henkeboy
Satsbryggare
Satsbryggare

Inläggav Sebastian Berg » fredag 2012-07-27 12:00

Som sagt beror det på OG.

Ett bra verktyg för att räkna ut hur mycket jäst man måste pitcha finns här: http://www.mrmalty.com/calc/calc.html

Ifall vi säger att du ska jäsa 20 liter öl med OG 55 behöver du en förkultur på två liter.
Det är ifall du pitchar ett rör/paket färsk jäst i förkulturen.

Kom ihåg att detta är för att nå bästa möjliga resultat. Det kommer fortfarande bli öl om du pitchar utan förkultur men resultatet blir inte lika bra.
Sebastian Berg
Torrhumlare
Torrhumlare

Återgå till Recept, bryggtips, litteratur, ingredienser och teorier