Vinterölsträff i Göteborg 10:e december 2011

Info och diskussion om föreningen, träffar, tävlingar, styrelsen, tidningen, domarkommittén...

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Re: Vinterölsträff i Göteborg 10:e december 2011

Inläggav martinb » fredag 2011-12-09 10:32

Hmm. Då kanske man klarar sig ifall man dyker upp vid 13.30?
Forummoderator
SHBF Kursledare - Skåne
SHBF Öldomare
Besök Helsingborgs Hembryggargille på Hembryggarbloggen
Användarvisningsbild
martinb
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inläggav macchiato » lördag 2011-12-10 01:49

Lite OT, men vad är det som är obegripligt? Om du markerar dina kapsyler med något för dig unikt tecken så uppstår ju en möjlighet för fusk, i maskopi med någon domare.

Som jag skrev, så länge det inte identifierar ölet. Jag har massor av kapsyler märkta "Muntons Home Brew" som är vanliga i hembryggningsaffärer, men ändå är obrukbara. Grolschflaskor är ju inte heller direkt ovanliga, men har man ställt in sig på vad som gäller är det ju inget stort problem.
Sen kan man ju alltid hälla över kommersiella öl på egna flaskor, hävda att man brassat ihop det i köket och inkassera jubel och medaljer...men hur känns det egentligen? :)
SHBF-certifierad öldomare
Användarvisningsbild
macchiato
Nybryggare
Nybryggare

Inläggav ekstedt » lördag 2011-12-10 11:44

macchiato skrev:Som jag skrev, så länge det inte identifierar ölet. Jag har massor av kapsyler märkta "Muntons Home Brew" som är vanliga i hembryggningsaffärer, men ändå är obrukbara. Grolschflaskor är ju inte heller direkt ovanliga, men har man ställt in sig på vad som gäller är det ju inget stort problem.
Sen kan man ju alltid hälla över kommersiella öl på egna flaskor, hävda att man brassat ihop det i köket och inkassera jubel och medaljer...men hur känns det egentligen? :)

Jo, men hur ska man dra gränsen vad som "identifierar" ett öl? En lång lista med olika typer av flaskor och kapsyler som är godkända?De kapsyler som du nämner har jag aldrig sett någonsin, så de är kanske inte så vanliga som du tror. Om jag vore öldomare och skulle betygsätta flaskor med dylika kapsyler skulle sannolikheten vara stor att de kommer från dig. Om jag dessutom vore bekant med dig skapar det ju ett problem. Helt i onödan.

Det är väl bättre att ha enkla regler; enbart en typ av flaskor och en typ av kapsyler?
ekstedt
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inläggav Fredrik Almgren » söndag 2011-12-11 00:23

<OT>
Utöver anonymiteten så har regeln med med 33cl pantflaskor en väldigt praktisk aspekt - det går
garanterat att hantera tävlingsbidragen i returbackar. Detta är nog så viktigt när det gäller att
hantera de mängder av flaskor som kommer in till SM.

Sedan så är ju detta inget som gör att man inte kan använda sitt lager av specialkapsyler.
Det är bara på de fem flaskorna av varje öl som man funderar på att lämna in till tex SM
som man behöver se till att ha neutrala kapsyler och flaskor.
</OT>
My hope is hops
Användarvisningsbild
Fredrik Almgren
Maltrostare
Maltrostare

Inläggav BergLand » måndag 2011-12-12 12:29

Var en intressant dag med många trevliga smaker i lördags. Finns de olika recepten inlagda någonstans? Fanns ju ett par favoriter som hade varit trevligt att titta nogrannare på. Var lite mycket att stå och skriva av i lördags. :D
Användarvisningsbild
BergLand
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Inläggav Fredrik Nivert » måndag 2011-12-12 12:33

BergLand skrev: Finns de olika recepten inlagda någonstans? :D

Hej!

Ja, en mycket lyckad träff! 45 öl fanns på plats, och det var stressigt att hinna med att smaka alla, speciellt om man hade egen öl att ta hand om också...

Alla recepten läggs inte ut, men 1:an, 2:an och 3:an skall vi försöka lägga upp. Är det något speciellt recept du är ute efter så hör av dig så fixar vi det.

Förresten ligger resultaten upplagda, se http://www.amylase.se.
Användarvisningsbild
Fredrik Nivert
SHBF - Bryggkursledare

Inläggav ekstedt » måndag 2011-12-12 14:35

Det var verkligen svårt att hinna prova alla öl, jag tror bara jag hann beta av 20-25 stycken, men jag fick med alla medaljörerna i alla fall.

Vinnarölets recept har du här: http://fabrikorekstedt.blogspot.com/2011/01/brygd-75-nz-imperial-stout.html
ekstedt
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inläggav Janne gnoff Berglund » onsdag 2011-12-14 00:26

Försökte prova så många som möjligt före officiell start, sedan sprang jag runt lite till mellan varven då jag fyllde på min Sassafrasporter, plockade samtliga 45 före kl 1400 :wink:

Små prover, snabbt smakprov, klart :P

Mycket trevligt!
Men vad fort dörrarna stängdes, många som fick vända hem igen :cry:

Större lokal måste vi nog ha om Göteborgsbryggarna fortsätter vara så flitiga och duktiga :shock:
Användarvisningsbild
Janne gnoff Berglund
RIMS-byggare
RIMS-byggare

Inläggav martinb » onsdag 2011-12-14 09:31

Mycket trevligt arrangemang och efter lite om och men hade man provat sig igenom hela startfältet. Synd bara att det var så svårt att hitta brygderna då deras nummer låg på borden, där det konstant var folk som stod vid.
Forummoderator
SHBF Kursledare - Skåne
SHBF Öldomare
Besök Helsingborgs Hembryggargille på Hembryggarbloggen
Användarvisningsbild
martinb
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inläggav ekstedt » torsdag 2011-12-15 10:35

Janne gnoff Berglund skrev:Försökte prova så många som möjligt före officiell start, sedan sprang jag runt lite till mellan varven då jag fyllde på min Sassafrasporter, plockade samtliga 45 före kl 1400 :wink:

Små prover, snabbt smakprov, klart :P

Mycket trevligt!
Men vad fort dörrarna stängdes, många som fick vända hem igen :cry:

Större lokal måste vi nog ha om Göteborgsbryggarna fortsätter vara så flitiga och duktiga :shock:

Självaste Dugge med sällskap var några av dem som tvingades vända i dörren. När jag träffade honom på The Rover efteråt uttryckte han en fundering om att träffarna skulle kunna hållas på det nya bryggeriet i Landvetter framöver. Kanske något för Amylase att kolla upp.
ekstedt
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Föregående

Återgå till Föreningen och dess aktiviteter - träffar, tävlingar, tidning etc