Detta är ingen direkt fråga utan mest en observation jag tänkte dela med mig av eftersom det är så tyst på listan nu. Kanske har ni alla märkt samma sak... men hur som helst...
Jag märker igen och igen att det som borde vara samma öl, smakar annorlunda från gång till gång... och man har märkt att såväl omgivningen som vad annat man ätit innan har en klar påverkan... och olika smaker kan påverka på olika sätt... det är ett ständigt gissel. Det är ibland väldigt svårt att avgöra om det är mig eller ölen det är fel på.
Fokus: Acetaldehyd
Men just vad gäller acetaldehyd har jag märkt följande, som jag även funnit stöd för i ett antal medicinska artiklar: När man dricker alkohol så kan etanolen börja oxideras till acetaldehyd redan i munhålan, troligen av den bakterieflora som uppehåller sig i munhålan. Dessbättre så finns även enzymer som oxiderar acetaldehyden vidare till ättiksyra som inte är lika irriterande. Men denna förmåga skiljer mellan olika människor.
( Ur hälsosynpunkt så tror man enligt flera olika medicinska artiklar att acetaldehyd i munhålan är en bidragange orska till cancer i mun och hals, eftersom acetaldehyd allmänt är ansett som irriterande och cancerframkallande. Därför torde god munhygigen direkt efter intagande av alkohol vara att föredra )
Men det var inte det som var poängen utan det faktum som jag själv vid flera tillfällen noterat, speciellt när man varit på semester och kanske tagit en öl tidigare på dagen, och sedan på kvällen ska man provsmaka andra öl... och man har då ofta dissat ölen pga acetaldehyd. Nu tror jag att det sannolikt beror på att det finns acetaldehyd i munhålan som påverka upplevesen av senare öl negativt. Jag är mer eller mindre övertygad om att detta kan vara en signigikant faktor. Man känner ofta en svag grön ton påklistrad på beskan samt en acetaldehyd arom i munhålan i eftersmaken. Ytterst irriterande.
Alltså, den som tidigare på dagen druckit alkohol och då antagligen speciellt om man inte rengjort munnen ordentligt, borde vara mer benägen att felaktigt detektera acetaldehyd?
Frågan är i vilken utsträckning ett glas vatten räcker? Kanske måste man sanera munnen mer grundligt? Eller har etanolen i munnen kanske också stimulerad bakterierna i munhålan att uppreglera sin oxidation av etanol, så att den i realtid eller under en "provsmakningssession" kan oxidera etanolen i munnen?
Frågan är också om det i någon signifikant utsträckning kan gå via blodet? dvs även om man får helt rent i munnen, om etanol kan komma via blodet tillbaka i munhålan och återigen ge förhöjda acetaldehydnivåer?
Någon som reflektera mer över just detta?
/Fredrik