Reflektion ang felkällor vid provsmakning

Info och diskussion om föreningen, träffar, tävlingar, styrelsen, tidningen, domarkommittén...

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Inläggav carlsbergerensis » torsdag 2006-08-17 00:00

Detta är ingen direkt fråga utan mest en observation jag tänkte dela med mig av eftersom det är så tyst på listan nu. Kanske har ni alla märkt samma sak... men hur som helst...

Jag märker igen och igen att det som borde vara samma öl, smakar annorlunda från gång till gång... och man har märkt att såväl omgivningen som vad annat man ätit innan har en klar påverkan... och olika smaker kan påverka på olika sätt... det är ett ständigt gissel. Det är ibland väldigt svårt att avgöra om det är mig eller ölen det är fel på.

Fokus: Acetaldehyd

Men just vad gäller acetaldehyd har jag märkt följande, som jag även funnit stöd för i ett antal medicinska artiklar: När man dricker alkohol så kan etanolen börja oxideras till acetaldehyd redan i munhålan, troligen av den bakterieflora som uppehåller sig i munhålan. Dessbättre så finns även enzymer som oxiderar acetaldehyden vidare till ättiksyra som inte är lika irriterande. Men denna förmåga skiljer mellan olika människor.

( Ur hälsosynpunkt så tror man enligt flera olika medicinska artiklar att acetaldehyd i munhålan är en bidragange orska till cancer i mun och hals, eftersom acetaldehyd allmänt är ansett som irriterande och cancerframkallande. Därför torde god munhygigen direkt efter intagande av alkohol vara att föredra )

Men det var inte det som var poängen utan det faktum som jag själv vid flera tillfällen noterat, speciellt när man varit på semester och kanske tagit en öl tidigare på dagen, och sedan på kvällen ska man provsmaka andra öl... och man har då ofta dissat ölen pga acetaldehyd. Nu tror jag att det sannolikt beror på att det finns acetaldehyd i munhålan som påverka upplevesen av senare öl negativt. Jag är mer eller mindre övertygad om att detta kan vara en signigikant faktor. Man känner ofta en svag grön ton påklistrad på beskan samt en acetaldehyd arom i munhålan i eftersmaken. Ytterst irriterande.

Alltså, den som tidigare på dagen druckit alkohol och då antagligen speciellt om man inte rengjort munnen ordentligt, borde vara mer benägen att felaktigt detektera acetaldehyd?

Frågan är i vilken utsträckning ett glas vatten räcker? Kanske måste man sanera munnen mer grundligt? Eller har etanolen i munnen kanske också stimulerad bakterierna i munhålan att uppreglera sin oxidation av etanol, så att den i realtid eller under en "provsmakningssession" kan oxidera etanolen i munnen?

Frågan är också om det i någon signifikant utsträckning kan gå via blodet? dvs även om man får helt rent i munnen, om etanol kan komma via blodet tillbaka i munhålan och återigen ge förhöjda acetaldehydnivåer?

Någon som reflektera mer över just detta?

/Fredrik
Användarvisningsbild
carlsbergerensis
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inläggav assistredo » fredag 2006-08-18 00:00

Vi borde kanske engagera en tandhygienist åt domarna till nästa SM? /Björn

-----Ursprungligt meddelande-----
Från: carlsbergerensisPÅhotmailPUNKTcom [mailto:carlsbergerensisPÅhotmailPUNKTcom]
Skickat: den 17 augusti 2006 13:03
Till: Prenumeranter_BryggarenPÅmollehemPUNKTse
Ämne: [Bryggaren] Reflektion ang felkällor vid provsmakning

*** Brev nr. 12312 till Bryggaren skickat av carlsbergerensisPÅhotmailPUNKTcom

Detta är ingen direkt fråga utan mest en observation jag tänkte dela med mig
av eftersom det är så tyst på listan nu. Kanske har ni alla märkt samma
sak... men hur som helst...

Jag märker igen och igen att det som borde vara samma öl, smakar annorlunda
från gång till gång... och man har märkt att såväl omgivningen som vad annat
man ätit innan har en klar påverkan... och olika smaker kan påverka på olika
sätt... det är ett ständigt gissel. Det är ibland väldigt svårt att avgöra
om det är mig eller ölen det är fel på.

Men just vad gäller acetaldehyd har jag märkt följande, som jag även funnit
stöd för i ett antal medicinska artiklar: När man dricker alkohol så kan
etanolen börja oxideras till acetaldehyd redan i munhålan, troligen av den
bakterieflora som uppehåller sig i munhålan. Dessbättre så finns även
enzymer som oxiderar acetaldehyden vidare till ättiksyra som inte är lika
irriterande. Men denna förmåga skiljer mellan olika människor.

( Ur hälsosynpunkt så tror man enligt flera olika medicinska artiklar att
acetaldehyd i munhålan är en bidragange orska till cancer i mun och hals,
eftersom acetaldehyd allmänt är ansett som irriterande och
cancerframkallande. Därför torde god munhygigen direkt efter intagande av
alkohol vara att föredra )

Men det var inte det som var poängen utan det faktum som jag själv vid flera
tillfällen noterat, speciellt när man varit på semester och kanske tagit en
öl tidigare på dagen, och sedan på kvällen ska man provsmaka andra öl... och
man har då ofta dissat ölen pga acetaldehyd. Nu tror jag att det sannolikt
beror på att det finns acetaldehyd i munhålan som påverka upplevesen av
senare öl negativt. Jag är mer eller mindre övertygad om att detta kan vara
en signigikant faktor. Man känner ofta en svag grön ton påklistrad på beskan
samt en acetaldehyd arom i munhålan i eftersmaken. Ytterst irriterande.

Alltså, den som tidigare på dagen druckit alkohol och då antagligen
speciellt om man inte rengjort munnen ordentligt, borde vara mer benägen att
felaktigt detektera acetaldehyd?

Frågan är i vilken utsträckning ett glas vatten räcker? Kanske måste man
sanera munnen mer grundligt? Eller har etanolen i munnen kanske också
stimulerad bakterierna i munhålan att uppreglera sin oxidation av etanol, så
att den i realtid eller under en "provsmakningssession" kan oxidera etanolen
i munnen?

Frågan är också om det i någon signifikant utsträckning kan gå via blodet?
dvs även om man får helt rent i munnen, om etanol kan komma via blodet
tillbaka i munhålan och återigen ge förhöjda acetaldehydnivåer?

/Fredrik
Björn Petersson
Användarvisningsbild
assistredo
RIMS-byggare
RIMS-byggare

Inläggav ollepe » fredag 2006-08-18 00:00

Att smaken är olika mellan tillfällena är ju helt klart.
Jfr en weissbier en sommareftermiddag och du jobbat dig svettig i trädgården och är jättetörstig (då kaN tom dricka vatten :-) ) med att efter en god middag då du är däst ochmätt.
Undrar hur öldomarna hanterar detta fenomenet efter tio öl borde man bli mätt.
Jag har också märkt hur olika jag tycker om min egen bitter, från samma fat kan smaka olika i betydelsen "tycker gott tycker mindre gott".
Huruvida dina små vänner aldehyder har med saken att göra hoppas jag du hittar något kul ;-)

carlsbergerensisPÅhotmailPUNKTcom ([email]carlsbergerensisPÅhotmailPUNKTcom[/email]) skrev:
*** Brev nr. 12312 till Bryggaren skickat av carlsbergerensisPÅhotmailPUNKTcom ([email]carlsbergerensisPÅhotmailPUNKTcom[/email]) ***

Brev till Bryggaren: bryggarenPÅmollehemPUNKTse ([email]bryggarenPÅmollehemPUNKTse[/email]) <<<
hantera kontot: http://www.mollehem.se/bryggaren.html <<<

Detta är ingen direkt fråga utan mest en observation jag tänkte dela med mig av eftersom det är så tyst på listan nu. Kanske har ni alla märkt samma sak... men hur som helst...

Jag märker igen och igen att det som borde vara samma öl, smakar annorlunda från gång till gång... och man har märkt att såväl omgivningen som vad annat man ätit innan har en klar påverkan... och olika smaker kan påverka på olika sätt... det är ett ständigt gissel. Det är ibland väldigt svårt att avgöra om det är mig eller ölen det är fel på.

Men just vad gäller acetaldehyd har jag märkt följande, som jag även funnit stöd för i ett antal medicinska artiklar: När man dricker alkohol så kan etanolen börja oxideras till acetaldehyd redan i munhålan, troligen av den bakterieflora som uppehåller sig i munhålan. Dessbättre så finns även enzymer som oxiderar acetaldehyden vidare till ättiksyra som inte är lika irriterande. Men denna förmåga skiljer mellan olika människor.

( Ur hälsosynpunkt så tror man enligt flera olika medicinska artiklar att acetaldehyd i munhålan är en bidragange orska till cancer i mun och hals, eftersom acetaldehyd allmänt är ansett som irriterande och cancerframkallande. Därför torde god munhygigen direkt efter intagande av alkohol vara att föredra )

Men det var inte det som var poängen utan det faktum som jag själv vid flera tillfällen noterat, speciellt när man varit på semester och kanske tagit en öl tidigare på dagen, och sedan på kvällen ska man provsmaka andra öl... och man har då ofta dissat ölen pga acetaldehyd. Nu tror jag att det sannolikt beror på att det finns acetaldehyd i munhålan som påverka upplevesen av senare öl negativt. Jag är mer eller mindre övertygad om att detta kan vara en signigikant faktor. Man känner ofta en svag grön ton påklistrad på beskan samt en acetaldehyd arom i munhålan i eftersmaken. Ytterst irriterande.

Alltså, den som tidigare på dagen druckit alkohol och då antagligen speciellt om man inte rengjort munnen ordentligt, borde vara mer benägen att felaktigt detektera acetaldehyd?

Frågan är i vilken utsträckning ett glas vatten räcker? Kanske måste man sanera munnen mer grundligt? Eller har etanolen i munnen kanske också stimulerad bakterierna i munhålan att uppreglera sin oxidation av etanol, så att den i realtid eller under en "provsmakningssession" kan oxidera etanolen i munnen?

Frågan är också om det i någon signifikant utsträckning kan gå via blodet? dvs även om man får helt rent i munnen, om etanol kan komma via blodet tillbaka i munhålan och återigen ge förhöjda acetaldehydnivåer?

/Fredrik

ollepe
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inläggav Putte » måndag 2006-08-21 00:00

Vid test av många öl brukar nog de flesta öldomare "spottprova" dvs inte svälja ölen.
/Patrik
----- Original Message -----
From: OllePersson ([email]ollepePÅalgonetPUNKTse[/email])
To: Prenumeranter_BryggarenPÅmollehemPUNKTse ([email]Prenumeranter_BryggarenPÅmollehemPUNKTse[/email])
Sent: Friday, August 18, 2006 4:05 PM
Subject: [Bryggaren] Re: Reflektion ang felkällor vid provsmakning

*** Brev nr. 12317 till Bryggaren skickat av Olle Persson ***
Brev till Bryggaren: bryggarenPÅmollehemPUNKTse ([email]bryggarenPÅmollehemPUNKTse[/email]) <<<
Att smaken är olika mellan tillfällena är ju helt klart.
Jfr en weissbier en sommareftermiddag och du jobbat dig svettig i trädgården och är jättetörstig (då kaN tom dricka vatten :-) ) med att efter en god middag då du är däst ochmätt.
Undrar hur öldomarna hanterar detta fenomenet efter tio öl borde man bli mätt.
Jag har också märkt hur olika jag tycker om min egen bitter, från samma fat kan smaka olika i betydelsen "tycker gott tycker mindre gott".
Huruvida dina små vänner aldehyder har med saken att göra hoppas jag du hittar något kul ;-)

carlsbergerensisPÅhotmailPUNKTcom ([email]carlsbergerensisPÅhotmailPUNKTcom[/email]) skrev:
*** Brev nr. 12312 till Bryggaren skickat av carlsbergerensisPÅhotmailPUNKTcom ([email]carlsbergerensisPÅhotmailPUNKTcom[/email]) ***

/Fredrik

Mitt minne är omfattande men dimmigt.
/Charles Darwin
Putte
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Återgå till Föreningen och dess aktiviteter - träffar, tävlingar, tidning etc