Fråga om jäsning/jäsrör

Stöd till dem som just har börjat eller vill börja brygga

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Kategoriregler
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.

Fråga om jäsning/jäsrör

Inläggav David Hedlund » fredag 2012-05-25 09:12

Bryggde min första sats öl igår; återstår att se hur det blir.

Men jag har en fundering kring jäsning, specifikt angående jäsröret. Jag har inte riktigt lyckats läsa mig till hur man använder det; vissa verkar tycka att det är mer eller mindre överflödigt.

Just nu sitter det bara där, på jäshinken, för jag vet inte riktigt vad jag ska göra med det. Det fanns ett litet lock/kapsyl till den, den sitter också på. Samtidigt känns det som att effekten då är snarlik den av att bara ha en lufttät hink utan jäsrör alls? :?
David Hedlund
Nybryggare
Nybryggare

Re: Fråga om jäsning/jäsrör

Inläggav longjohn » fredag 2012-05-25 09:19

Fyll det med vatten (upp till strecket) eller ännu hellre kokat-och-svalnat vatten eller ännu hellre steriliseringslösning (som inte är giftig), typ starsan. Det där locket har jag inte kommit på vad det ska vara bra för. Precis som du säger har man väl inte åstadkommit någonting genom att ha det på jämfört med att bara ha ett lock utan hål...

Jäsröret (vattenlåset) ska vara fyllt med vatten för att koldioxid ska kunna komma ut, men syre inte komma in.
longjohn
Satsbryggare
Satsbryggare

Inläggav David Hedlund » fredag 2012-05-25 09:52

OK, låter rimligt =) Tack för svar, det blir till att åtgärda efter jobbet idag!
David Hedlund
Nybryggare
Nybryggare

Inläggav bersabira » fredag 2012-05-25 13:14

Någon gång när jag inte använde locket kom en fluga in i jäsrörs vattnet.
Sedan dess använder jag alltid lock.
Man vill inte ha jäsrörsvattnet förorenat.

/Kjell
bersabira
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inläggav OleFattGuy » fredag 2012-05-25 14:42

+1 på lock på jäsröret (som givetvis är påfyllt med sterilt vatten (avsvalnat kokt funkar bra)).
Locket sluter inte hermetiskt tätt, utan släpper ut bubblorna genom att gaserna pyser ut på sidorna av locket...
OleFattGuy
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inläggav Fogsvans » fredag 2012-05-25 15:19

Tack för den frågan (David) och svaren ni andra ... en typisk detalj-grej man som rudis inte fattade att man undrade ;)

... har själv tagit för givet att det där locket endast är nå'n sorts transportlock utan funktion (varför nu något sådant överhuvudtaget skulle existera - borde ju fattat). :D
Fogsvans
Torrhumlare
Torrhumlare

Sv: Fråga om jäsning/jäsrör

Inläggav David Hedlund » måndag 2012-05-28 14:30

Ok, uppdatering. Det har inte börjat bubbla i röret ännu, men däremot noterar jag att vattnet har dunstat / flyttat sig till den ena kammaren (eller vad man kan tänkas kalla dem); från början var det jämn nivå på båda, men nu är en tom.

Vad betyder det; bör jag ta någon åtgärd? Lite orolig att det är för varmt för jästen, men har inte riktigt någon möjlighet att påverka det när det är så varmt ute...
David Hedlund
Nybryggare
Nybryggare

Inläggav longjohn » måndag 2012-05-28 14:39

Jag förstås nästan vad du menar... Jag tror att din tunna har ändrat lite, lite form, t.ex. genom att innehållet blivit varmare/kallare eller att du har flyttat den. Det innebär att luften som är inne i tunnan skjuts ut ur jäsröret något och knuffar vätskan framför sig, alternativt att vätskan i jäsröret på motsvarande sätt dras in i tunnan. Inget jätteallvarligt, tror jag.
longjohn
Satsbryggare
Satsbryggare

Re: Sv: Fråga om jäsning/jäsrör

Inläggav tobiasjohansson » måndag 2012-05-28 17:03

David Hedlund skrev:Ok, uppdatering. Det har inte börjat bubbla i röret ännu, men däremot noterar jag att vattnet har dunstat / flyttat sig till den ena kammaren (eller vad man kan tänkas kalla dem); från början var det jämn nivå på båda, men nu är en tom.

Vad betyder det; bör jag ta någon åtgärd? Lite orolig att det är för varmt för jästen, men har inte riktigt någon möjlighet att påverka det när det är så varmt ute...

Det är koldioxid som trycks ut ur tunnan som gör att vattnet bara är i den ena kammaren.ska va så, det visar att det har börjat jäsa..
tobiasjohansson
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Sv: Fråga om jäsning/jäsrör

Inläggav David Hedlund » tisdag 2012-05-29 20:26

Tack för svar. Nu har vattnet i jäsröret återgått till båda kamrar. Fortfarande inget bubbel efter fem dagar, men en ordentlig skumkrona. Funderar på ifall den höga temperaturen kan ha satt fart på jästen så att det redan var klart när jag kollade till den första gången efter ett par dagar...
David Hedlund
Nybryggare
Nybryggare

Inläggav tobiasjohansson » onsdag 2012-05-30 06:29

Antingen har det jäst klart eller så har det inte jäst alls..Mät Fg så ser du. :)
tobiasjohansson
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Inläggav brandemannen » onsdag 2012-05-30 07:52

Om du har en rejäl skumkrona har det definitivt jäst. Det är valigt att det finns små läckor runt locket, då passerar koldioxiden där istället för vattenlåset. Men eftersom du har haft nivåskillnad i vatenlåset så är det kanske mer sannolikt att det jäst ut. Som tidigare skribent föreslår, mät SG. Eller vänta en vecka. Gör igenting och du slipper öppna och dona och riskera en mätning sm du ändå för göra om.
brandemannen
Torrhumlare
Torrhumlare

Inläggav bersabira » onsdag 2012-05-30 10:58

Hej
Några kommentarer, troligen för sent, men i allafall.

Det är inte ovanligt att det läcker kolsyra i hinken.
Vid pitch lägg en liten tyngd på locket, då borde det bli en nivåskillnad i jäsröret.
Om den går tillbaka på några minuter så läcker det någonstans.

Om det läcker så hjälper det oftast att bara ta av locket och sätta på det igen.
Någon gång har det ändå inte blivit tätt då har jag klippt till en packning av en vanlig plastkasse, då funka det.
Om genomföringen är dålig kan det läcka, lägg lite vatten där, funkar oftast, fast bara tillfälligt medans det är vått.

/Kjell
bersabira
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Återgå till Nybryggarhjälp