Lite jäsningsproblem (Notthingham)

Stöd till dem som just har börjat eller vill börja brygga

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Kategoriregler
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.

Lite jäsningsproblem (Notthingham)

Inläggav Brandis » fredag 2012-03-23 13:34

Hejsan
Är tacksam om någon kan hjälpa mig lite
Satte igår kväll min första sats på 21 år eller så, och det har ju hänt en del på de åren, har bara gjort extract innan, och tänkte börja där nu också för att komma in i det.
Köpte ett Coopers DIY Kit och utgick från det, pimpade till receptet lite efter gissningar från att läst olika recept på nätet.
Här är receptet: (Mina frågor kommer under det)

Style: Premium American Lager
TYPE: Extract
Taste: (30,0)

Recipe Specifications
--------------------------
Batch Size (fermenter): 23,00 l
Bottling Volume: 22,20 l
Estimated OG: 1,040 (Measured OG: 1,047)
SG
Estimated Color: 5,9 EBC
Estimated IBU: 17,8 IBUs
Brewhouse Efficiency: 72,00 %

Ingredients:
------------
Amt Name Type # %/IBU
0,25 kg Light Dry Extract (15,8 EBC) Dry Extract 1 9,1 %
1,70 kg Lager Extract (Coopers) (6,6 EBC) Extract 2 61,8 %
0,20 kg Dextrose (0,0 EBC) (extra) Sugar 3 29,1 %
0,60 kg Corn Sugar (Dextrose) (0,0 EBC) (Coopers Brewenchenser 1) Sugar 4 29,1 %
0,40 kg Malto-Dextrine (Boil 5,0 mins) (Coopers Brewenchenser 1) Other 5 -
12,00 g Saaz [4,00 %] - Aroma Steep 15,0 min (teabag) Hop 6 0,0 IBUs
1,0 pkg Nottingham (Danstar #-) [23,66 ml] Yeast 7 -

Fermentation in 22 degres C (vorth temp)
Mash Schedule: Single Infusion, Light Body, No Mash Out
Total Grain Weight: 2,75 kg
----------------------------

Eftersom det är första gången jag använder "riktig" jäst kan jag tänka mig att något blev fel där.
När jag kom hem hade jag missat att fixa en lämplig utrustning för att aktivera jästen. Gjorde det i ett glas med 100ml kokt vatten, jästen tillsattes vattnet vid ca 33 grader.
Stod i en kvart innnan jag rörde om (all jäst hade INTE lösts upp då) fick stå ytterligare ca 5 minuter innan jag tog ner tempraturen med hjälp av 28 gradig vört, ytterligare ca 5 minuter senare tillsatte jag jästen till vörten och rörde om kraftigt.
30 minuter senare ligger ett tjockt lager sediment på botten. (Skakade då om byttan rätt ordentligt)
Ytterligare 30 minuter senare ligger sedimentet på botten igen.
Har nu låtit satsen stå över natten, vörten håller 22 grader konstant (och har ett tjokt lager sediment i botten)
Kollade nu i morse och ingen aktivitet att påvisa (just här saknar jag faktiskt jäsröret)
Ett tunt tunt vitt skumlager finns dock

Kan det vara segstartat bara med lite tur?
Kan den något felaktiga aktiveringen av jästen spela in här?
Tror ni den kommer att komma igång eller är det läge att starta en ny sats i helgen?

I ett desperat försök att få lite aktivitet ställde jag i morse in "hinken" i badrummet där golvvärmen är på

Är oerhört tacksam om någon mer erfaren kan kommentera ovanstående :D
Lagras: Leon, No Class, Basement Draught Autumn, Traditional Draught,Glögg 2012
Jäser: BoS Lager
Användarvisningsbild
Brandis
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Re: Lite jäsningsproblem (Notthingham)

Inläggav Jonas » fredag 2012-03-23 14:50

Hej!
Jag tror inte att du behöver vara orolig, det finns säkert jästaktivitet i brygden redan. Att hydrera jästen i ett glas vatten funkar bra och de gånger jag har använt Nottinghamjästen har det börjat jäsa inom några timmar. Det tunna skumlagret i hinken är säkert ett bevis på just det.
"Jag smakade ett gott öl i England. Jag tror det hette "pint"!"
Användarvisningsbild
Jonas
SHBF Ordförande

Inläggav Brandis » fredag 2012-03-23 14:53

Tack för svaret Jonas
Bryggden hade stått ca 14 timmar i morse när jag kikade på den, det var då jag såg det tunna skummet.

Hoppas den kommer igång här idag :)
Skall ta en mätning i eftermiddag om det inte syns någon förändring på skummet
Användarvisningsbild
Brandis
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Inläggav Brandis » fredag 2012-03-23 18:52

Vilken lättnad jag fick när jag kom hem
Ett kompakt vitt skum hade bildats med inslag av Kreutzen
Temperaturen på bryggden låg nu på 24 g
Tog en mätning och den visade på 1035, var faktiskt en hel del kolsyra, och smakade malt och liter bitter, i eftersmaken låg något som påminde om lättölsmak ;)
Färgen var ljus och den var grumlig i stil med ett veteöl ungefär

Dock verkar inte jäsningen vara så "våldsam" som jag trodde Nottingham skulle vara, men nu är den ju igång :)
Återkommer under resans gång

Edit: Glömde skriva om doften, doftar jäst men även något "syrligt"...
Användarvisningsbild
Brandis
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Inläggav Brandis » lördag 2012-03-24 14:56

En liten undring
Mätte idag igen, resultatet visade 1023 och färg samt utseende som igår
Smakade och bryggden smakade lite som ljummen avslagen Pripps Blå Lättöl med en viss syrlighet
Doften från kärlet är något syrlig
ÄR lite rädd för infektion, men kan det vara jästen som ger den lukten och smakar aningen syrligt? (kommer inte ihåg hur det "skall" lukta och smaka)
Jäsningen verkar ju funka fin fint och det har bildats en fin kreutzer ring, skummet har dock lagt sig något
Borde jag vara orolig?
Användarvisningsbild
Brandis
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Inläggav Brandis » måndag 2012-03-26 00:00

Jahapp, då har man en bryggd som smakar surt/fruktigt/grönt äpple (jäskärlet släppte så mycket doft från sig att jag nu ställt ut den på inglasad balkong)
Ingen malt eller ölsmak alls i bryggden, smakar bara skit rent ut sagt
Läge att hälla ut det och börja om eller går den "rädda" på något sätt?
Användarvisningsbild
Brandis
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Inläggav gedman » måndag 2012-03-26 11:54

Tålamod är den viktigaste ingrediensen i öl. Äppeltonerna är en del av jäsningsprocessen och fruktigheten lägger sig ofta efter ett tag. Låt ölen stå i två veckor och om den fortfarande är odrickbar då, så kommer den inte bli så bra att du vill dricka av den sen.

Men Coopers är verkligen inte någon vidare kvalitet. Jag tycker du ska gör ett nytt försök, med utrustningen du fick i DIY-kittet men med annat extrakt och även delmäska i lite annan malt. En bra guide finns här: http://shbf.se/wiki/index.php/Delm%C3%A4skning och här är ett väldigt enkelt recept: http://humle.se/library/recipes/extract/inca_ipa.html
gedman
Hembryggarens redaktion

Inläggav Kenneth » måndag 2012-03-26 11:54

Varför så bråttom?
Ölet är bara några dagar gammalt.
Så pass färskt öl är inte någon höjdare.

Dessutom låt bli att öppna och ta prov hela tiden.
Låt det stå inne och jäsa färdigt ordentligt innan du kyler ner.

Tappa sedan upp det och prima med lite socker och låt ölet stå ifred några veckor.
Sen kan du fundera på om du ska slänga det eller inte.

Med så mycket socker så blir kroppen ganska tunn och det blir troligen inte så beskt heller.

För nästa bryggning så rekommenderar jag att du helt tar bort sockret (dextrosen), skippar Lager Extract från Coopers.
Använd bara torkat extrakt (DME), eventuellt lite stöpad karamellmalt och tillsätt humle för beska och smak.
Då kommer du att få ett bättre öl.
Härliga tider, strålande tider :)
Användarvisningsbild
Kenneth
RIMS-byggare
RIMS-byggare

Inläggav Brandis » måndag 2012-03-26 14:06

Bråttom och bråttom, hela lägenheten stank sur äpplemust och källan var bryggkärlet. Tog in kärlet igen efter ett par timmar så ja, jag gör väl alla fel man kan antagligen *S*
Dock har jag inte öppnat locket mer än när jag tog bort något som Coopers kallar Kreuzenring igår, det finns en tappkran på kärlet som jag använt för att ta prov med
Visst jag kanske är lite för nyfiken för tillfället men lite kommer jag ihåg sen jag bryggde när jag var yngre :)
Låter den stå ett par dagar till och tappar upp så får jag se hur den är efter lite lagring :)

Tack för tipset om DME, kommer säkert att gå över successivt till sådant senare, men just nu vill jag bara komma in i det och köra lite moddade Coopers satser för att senare ta fram mina "egna" smaker :)
Lite smaka och lära, testa olika hops, jäster osv
Och återigen, Tack för tipsen :)
Användarvisningsbild
Brandis
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Inläggav Brandis » onsdag 2012-03-28 11:19

gedman skrev:Tålamod är den viktigaste ingrediensen i öl. Äppeltonerna är en del av jäsningsprocessen och fruktigheten lägger sig ofta efter ett tag. Låt ölen stå i två veckor och om den fortfarande är odrickbar då, så kommer den inte bli så bra att du vill dricka av den sen.

Men Coopers är verkligen inte någon vidare kvalitet. Jag tycker du ska gör ett nytt försök, med utrustningen du fick i DIY-kittet men med annat extrakt och även delmäska i lite annan malt. En bra guide finns här: http://shbf.se/wiki/index.php/Delm%C3%A4skning och här är ett väldigt enkelt recept: http://humle.se/library/recipes/extract/inca_ipa.html

Tack för ditt svar, tog lite tid innan jag svarade på det dock.
skall göra som du förslår, tappar imorgon till flaska som det ser ut. Den satsen var tänkt att börja drickas i slutet av maj ursprungligen. så jag ger den lite till tid.
Har du några bra förslag på andra extraktmärken som är "bättre" än Coopers?
Har kollat lite och det verkar mest som det är Muntons som finns att få tag på.
Tack för tipset om Receptet :)
Gillar Lager, Draught och ljusa Ale´s
Användarvisningsbild
Brandis
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Inläggav Brandis » tisdag 2012-04-10 22:50

Då har ölet stått i 10 dar på flaska, bulkprimat. Utjäst på 1012 (3 dygn m samma sg)
Smakade på en ikväll och smaken är rent och skärt Gröna Äpplen, det gjorde den även vid tappningen men inte lika mycket som nu. Ger det 1-2 vecka till och hoppas att den smaken börjat dra sig undan.
Har bryggt en Cerveza därefter som nu också lagras. Inga bismaker eller annat skumt med den brygden.
Kommer sätta en ny sats i dagarna, antingen en Better Brew Czech Pilsner eller en moddad Coopers Draught.
Spännande och kul är det.
Tack ni som svarat, svaren har varit till hjälp :)
Användarvisningsbild
Brandis
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Inläggav Kenneth » onsdag 2012-04-11 08:03

Gröna äpplen (acetaldehyd) är ett typiskt tecken på oxidation.

Du har troligen syresatt ölet någon gång efter att jäsningen satt igång.
Nottingham jästen är i regel väldigt renjäsande så det är inte den det är fel på.

Se till att inte slaska eller slabba med ölet efter att jäsningen satt igång.
Miminera all kontakt med syre så mycket som möjligt.
Se till att jäsa under lock med inte alltför mycket "head space" (dvs tomrum ovanför ytan till locket)
Håll inte på att öppna och titta på ölet.
Rör inte om under eller efter jäsning.
Vid omtappning/upptappning fyll alltid från botten och uppåt.
Har du en tappkran på jäskärlet så anslut en slang som leder ner ölet längst ner i botten på flaskor och jäskärl.
Samma sak om du använder hävert, se till att avtappningsändan på häverten är längst ner i botten på flaskor och jäskärl.

Fundera på att gå över till att använda torkat maltextrakt istället för maltsirap.
Som tidigare nämnt ta bort alla tillsatser av sk bryggsocker (dextros) och använd mer maltextrakt istället.
Använd humle och koka med extraktet istället för att använda färdighumlad maltsirapextrakt (typ Coopers, Munton)
Användarvisningsbild
Kenneth
RIMS-byggare
RIMS-byggare

Inläggav tobiasjohansson » onsdag 2012-04-11 09:21

Har du några bra förslag på andra extraktmärken som är "bättre" än Coopers?
Har nog prövat dom flesta extrakter innan jag började med helmalt, den ända som jag tyckte blev riktigt bra är Muntons midas guld( tror den heter så) .
tobiasjohansson
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Inläggav Kenneth » onsdag 2012-04-11 12:06

Weyermanns flytande extrakt (ohumlade) är nog de bästa som finns att få tag på.
http://shop.humle.se/malt/flytande-maltextrakt/
Användarvisningsbild
Kenneth
RIMS-byggare
RIMS-byggare

Inläggav Brandis » onsdag 2012-04-11 15:31

Kenneth skrev:Se till att inte slaska eller slabba med ölet efter att jäsningen satt igång.
Miminera all kontakt med syre så mycket som möjligt.
Se till att jäsa under lock med inte alltför mycket "head space" (dvs tomrum ovanför ytan till locket)
Håll inte på att öppna och titta på ölet.
Rör inte om under eller efter jäsning.

Har inte rört, lyft på locket för att kika på ölet (behövs inte i Coopers jäskärl, det är genomskinligt), ett lyft gjordes dag 5 om jag minns rätt, det varade i ca 3 sekunder.
Pitchade jästen, satte på locket och lyfte in kärlet i sovrummet (som ständigt är mörklagt hemma hos mig, ingen sol hittar in där)
Har dock skakat om kärlet vid något tillfälle
Har gjort allt för att inte släppa till luft i kärlet.
Edit: Coopers jäskärl har ju en del "headspace" så att det kan ju vara så att luft kommit in i kärlet när jag flyttat det kanske...

Kenneth skrev:Vid omtappning/upptappning fyll alltid från botten och uppåt.
Har du en tappkran på jäskärlet så anslut en slang som leder ner ölet längst ner i botten på flaskor och jäskärl.
Samma sak om du använder hävert, se till att avtappningsändan på häverten är längst ner i botten på flaskor och jäskärl.

Kärlet har tappkran, och flaskpåfyllare som givetvis gått i botten av flaskorna hela påfyllningen.

Kenneth skrev:Fundera på att gå över till att använda torkat maltextrakt istället för maltsirap.
Som tidigare nämnt ta bort alla tillsatser av sk bryggsocker (dextros) och använd mer maltextrakt istället.
Använd humle och koka med extraktet istället för att använda färdighumlad maltsirapextrakt (typ Coopers, Munton)

Yap, skall kolla närmare på det, men det verkar som jag begränsas av att jag inte har möjlighet att ha en 10 literskastrull (eller större) hemma
Har en 5 liters idag, det kanske räcker...
Weyermansextraktet ser intressant ut! Tack för tipset om det
Vill också tacka för råd och visa ord!
Alltid bra att få lite tips och råd! Tack Kenneth m fl.

Ikväll åker en moddad Coopers i kärlet enligt ett recept jag hittade på nätet som lät intressant
1 burk Coopers Draught
1 kg ljus spraymalt
500 gram Dextrose (receptskrivaren kommenterade själv detta och att det funkade bra smakmässigt ;) )
100 g maltodextrin (skulle vara 100 g stöpt carapils men det fick jag inte tag på och om jag förstått det rätt så är carapils ingen smaksättare utan mer dextrin för huvud och munkänsla? Är medveten om att det trotts allt inte är riktigt samma sak ändå.)
12 g Hallertau Hersbrücker ("tepåse")
12 g Saaz ("tepåse")
Wyeast Munich Lager smackpack
Skall jäsas i källaren i en traditionell jäshink istället för Coopers grejjen i minst 14 dagar. Kommer inte mäta SG under resans gång. Temperatur i källaren just nu 11 grader som successivt kommer smyga sig upp mot 14 grader, dock osäker på om det når dit innan ölet är tappat på flaska.
Kan hända att jag byter dextrosen mot honung, hur påverkar det smak och jäsning?
Användarvisningsbild
Brandis
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Nästa

Återgå till Nybryggarhjälp