Är tacksam om någon kan hjälpa mig lite
Satte igår kväll min första sats på 21 år eller så, och det har ju hänt en del på de åren, har bara gjort extract innan, och tänkte börja där nu också för att komma in i det.
Köpte ett Coopers DIY Kit och utgick från det, pimpade till receptet lite efter gissningar från att läst olika recept på nätet.
Här är receptet: (Mina frågor kommer under det)
Style: Premium American Lager
TYPE: Extract
Taste: (30,0)
Recipe Specifications
--------------------------
Batch Size (fermenter): 23,00 l
Bottling Volume: 22,20 l
Estimated OG: 1,040 (Measured OG: 1,047)
SG
Estimated Color: 5,9 EBC
Estimated IBU: 17,8 IBUs
Brewhouse Efficiency: 72,00 %
Ingredients:
------------
Amt Name Type # %/IBU
0,25 kg Light Dry Extract (15,8 EBC) Dry Extract 1 9,1 %
1,70 kg Lager Extract (Coopers) (6,6 EBC) Extract 2 61,8 %
0,20 kg Dextrose (0,0 EBC) (extra) Sugar 3 29,1 %
0,60 kg Corn Sugar (Dextrose) (0,0 EBC) (Coopers Brewenchenser 1) Sugar 4 29,1 %
0,40 kg Malto-Dextrine (Boil 5,0 mins) (Coopers Brewenchenser 1) Other 5 -
12,00 g Saaz [4,00 %] - Aroma Steep 15,0 min (teabag) Hop 6 0,0 IBUs
1,0 pkg Nottingham (Danstar #-) [23,66 ml] Yeast 7 -
Fermentation in 22 degres C (vorth temp)
Mash Schedule: Single Infusion, Light Body, No Mash Out
Total Grain Weight: 2,75 kg
----------------------------
Eftersom det är första gången jag använder "riktig" jäst kan jag tänka mig att något blev fel där.
När jag kom hem hade jag missat att fixa en lämplig utrustning för att aktivera jästen. Gjorde det i ett glas med 100ml kokt vatten, jästen tillsattes vattnet vid ca 33 grader.
Stod i en kvart innnan jag rörde om (all jäst hade INTE lösts upp då) fick stå ytterligare ca 5 minuter innan jag tog ner tempraturen med hjälp av 28 gradig vört, ytterligare ca 5 minuter senare tillsatte jag jästen till vörten och rörde om kraftigt.
30 minuter senare ligger ett tjockt lager sediment på botten. (Skakade då om byttan rätt ordentligt)
Ytterligare 30 minuter senare ligger sedimentet på botten igen.
Har nu låtit satsen stå över natten, vörten håller 22 grader konstant (och har ett tjokt lager sediment i botten)
Kollade nu i morse och ingen aktivitet att påvisa (just här saknar jag faktiskt jäsröret)
Ett tunt tunt vitt skumlager finns dock
Kan det vara segstartat bara med lite tur?
Kan den något felaktiga aktiveringen av jästen spela in här?
Tror ni den kommer att komma igång eller är det läge att starta en ny sats i helgen?
I ett desperat försök att få lite aktivitet ställde jag i morse in "hinken" i badrummet där golvvärmen är på
Är oerhört tacksam om någon mer erfaren kan kommentera ovanstående