Krama ur torrhumlen? (nu rätt kategori)

Stöd till dem som just har börjat eller vill börja brygga

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Kategoriregler
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.

Krama ur torrhumlen? (nu rätt kategori)

Inläggav Fogsvans » söndag 2012-08-05 21:21

(postade av misstag denna fundering i fel forum tidigare idag)

Som nybörjare har man börjat inse att mycket vätska försvinner i vart och ett av de olika stegen under en bryggning ... inte minst om man torrhumlar.

Vore det OK att, efter torrhumlingen,fiska upp de blöta humlekottarna och helt enkelt krama ur all vätska tex med hjälp av silduk och engångshandskar (förutsatt oantastlig hygien)? Eller får man med ett sådant arbetssätt med sig oönskade smaker, eller annat negativt?

Skickat via Tapatalk 2
Fogsvans
Torrhumlare
Torrhumlare

Re: Krama ur torrhumlen? (nu rätt kategori)

Inläggav OleFattGuy » måndag 2012-08-06 07:55

Därom tvista de lärde, skulle man kunna säga.
Jag har kramat ur torrhumle de gånger jag använt denna metod. Använde ett par plastpåsar runt händerna och fick väl ut nån extra (grumlig!) deciliter. Med ofattbart mycket humlearom skall tilläggas. Felsmaker noterades i ett par öl, i andra inte. :?

Jag vet att ett av ölen var jäst alldeles för varmt, vilket troligen förklarar felsmak i just det ölet.
OleFattGuy
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inläggav Fogsvans » tisdag 2012-08-07 21:35

Tack för svar Ole ... antagligen är det med andra ord till att prova sig fram här (jag misstänker av ditt svar att andra alltså inte anser att deet är OK)... och självklart är det som du skriver primärt intressant med tanke på aromen. Faktum är dock att jag också tyckte det var irriterande stor andel av ölen som blev kvar i de där torrhumleresterna (vilket i sin tur förstås beror av hur torrhumlevolymen).

/Johan
Fogsvans
Torrhumlare
Torrhumlare

Inläggav MRCajun » lördag 2012-08-11 15:13

Hur är det med att krama ur humlen efter koket då?

Jag gjorde det på en sats om 30liter och det blev ett par liter extra. Men jag tyckte det blev lite för beskt och lite konstig eftersmak. Vad säger ni som hållt på ett tag?
cajun.se
Användarvisningsbild
MRCajun
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Re: Sv: Krama ur torrhumlen? (nu rätt kategori)

Inläggav Bee » lördag 2012-08-11 16:10

Jag är snål så jag kramar alltid ur humlen. Både efter kok och efter torrhumling. Då jag använder påsar, så det är lätt att göra.

Mina resonemang är rent logiska. Vad jag vet kan inte humle ge konstiga smaker i koket, så varför inte krama ur då efter.
Torrhumling gör man ju för att få ut aromerna ur humlen, så det borde ju bara bli bättre om man kramar ur.
Användarvisningsbild
Bee
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Re: Sv: Krama ur torrhumlen? (nu rätt kategori)

Inläggav ekstedt » söndag 2012-08-12 09:57

Bee skrev:Jag är snål så jag kramar alltid ur humlen. Både efter kok och efter torrhumling. Då jag använder påsar, så det är lätt att göra.

Mina resonemang är rent logiska. Vad jag vet kan inte humle ge konstiga smaker i koket, så varför inte krama ur då efter.
Torrhumling gör man ju för att få ut aromerna ur humlen, så det borde ju bara bli bättre om man kramar ur.

Bara för att humle i koket inte kan ge några felsmaker (om det nu stämmer) så följer det ju inte per logik att urkramning av humle efter koket inte kan det (och vice versa), det är ju två helt olika processer.

På samma sätt följer det ju inte att det blir bättre av att kramar ur humlen efter torrhumling heller.

Huruvida det verkligen kan vara negativt att krama ur humlen eller inte ska jag dock inte uttala mig om. Det man oroar sig för är väl att extrahera tanniner och gräsighet.
ekstedt
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Återgå till Nybryggarhjälp